Social representations and journalistic quality in the credibility and consolidation of the entrepreneurial journalism of the south of Sinaloa
Main Article Content
Abstract
The impact of social representation, journalistic quality, and the employment structure of the entrepreneurial journalism could be generating challenges to the credibility and consolidation of the new media undertaken by journalists who seek to be an alternative in the ecosystem of local digital journalism in the south of Sinaloa. This article tests a pilot survey to find out the opinion of journalists and students of the journalism course about the profession and the digital journalistic media undertaken in Mazatlan.
Downloads
PLUMX Metrics
Article Details
The author keeps the property rights with no restriction whatsoever and guarantees the magazine the right to be the first publication of the work. The author is free to deposit the published version in any other medium, such as an institutional archive or on his own website.
References
Arzate, E., López, J., y Mancilla, L. (2017). Periodismo del siglo XXI, Notimex, ecosistema digital. Notimex; CONEICC.
Barrios, A. (2013). El ciberperiodismo en México: realidades, desafíos y oportunidades. (Tesis doctoral). Universidad de Santiago de Compostela, Facultad de Ciencias de la Comunicación.
Bernabé, J. (2017). El periodismo preventivo como técnica pedagógica para evitar la desinformación en crisis y conflictos: los casos de Chihuahua y Cuidad Juárez (Tesis doctoral). Universidad Complutense de Madrid.
Campos-Freire, F., Yaguache, J., y Ulloa, N. (2017). Tendencias de la industria de los medios de América del Sur en la transición digital. Revista de Comunicación, 16(2), 33-59. https://doi.org/10.26441/RC16.2-2017-A2
Crovi, D. (2016). México. En R. Salaverría, Ciberperiodismo en Iberoamérica (pp. 241-257). Fundación Telefónica y Ariel.
Del Valle, R. (2017). Las audiencias activas y la credibilidad de los medios de comunicación en México (Tesis doctoral). Universidad Complutense de Madrid.
El Economista, Redacción (2 de abril de 2020). El Debate mete 3 nativos al top 10; UnoTV cae 13% y sdp estrecha distancia en la cima. Obtenido de El Economista: https://www.eleconomista.com.mx/empresas/El-Debate-mete-3-nativos-al-top-10-UnoTV-cae-13-y-SDP-estrecha-distancia-en-la-cima-20200402-0089.html
Gómez, S., Paniagua, F., y Farias, P. (2015). El emprendimiento en el periodismo. La actitud de los estudiantes. Opción, 31,(6), 351-368. https://www.redalyc.org/pdf/310/31045571022.pdf
González, C. (2016). La prensa mexicana y su evolución del papel a las plataformas web y móvil para la distribución múltiple de sus noticias. El caso de El Imparcial de Hermosillo (1937-2014) (Tesis doctoral). Universidad de Málaga, Facultad de Ciencias de la Comunicación. https://riuma.uma.es/xmlui/bitstream/handle/10630/15665/TD_GONZALEZ_VALDEZ_Cuahutemoc.pdf?sequence=1&isAllowed=y
López, M., y Osuna, I. (2019). Análisis del ciberperiodismo en México, con énfasis en el estado de Sinaloa. Revista Científica Arbitrada de la Fundación MenteClara, 4(1), 7-30. https://doi.org/10.32351/rca.v4.1.58 72 sintaxis, año 3, número 6, enero-junio 2021. https://doi.org/10.36105/stx.
Martínez-García, L. (2016). Las carencias de la prensa tradicional, un lastre para el periodismo emprendedor. Revista Latina de Comunicación Social, 71, 428-442. https://doi.org/10.4185/RLCS-2016-1103
Martínez-García, L., y Navarro, C. (2018). Organizacional laboral y perfiles profesionales de los nuevos medios digitales españoles creados por periodistas en tiempos de crisis. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 24(2), 1445-1458. https://doi.org/10.5209/ESMP.62227
Newman, N., & Fletcher, R. (10 de abril de 2020). Periodismo, medios y tecnología: tendencias y predicciones para 2020. Digital news report. http://www.digitalnewsreport.org/publications/2020/periodismo-medios-y-tecnologia-tendencias-y-predicciones-para-2020/
Paladines-Galarza, F., Yaguache-Quichimbo, J., y Altamirano-Benítez, V. (2016). Gestión de la comunicación estratégica en las organizaciones: enfoque ecuatoriano e internacional. Razón Y Palabra, 20(192), 1240-1271. http://ww.revistarazonypalabra.org/index.php/ryp/article/view/369
Pellegrini-Ripamonti, S. (2010). Análisis conceptual del periodismo ciudadano y propuesta metodológica para analizar su contribución informativa. Palabra Clave, 13(2), 271-290. http://www.scielo.org.co/pdf/pacla/v13n2/v13n2a04.pdf
Puente, S., Pellegrini, S.; Alessandri, F., Porath, W., y Mujica, C. (2011). Instrumento para evaluar la calidad periodística: El vap compara a la prensa y televisión de Hispanoamérica. Cuaderno infor., (16-17),101-113. https://doi.org/10.7764/cdi.16.167
Raphael, R. (2017). Periodismo urgente, manual de investigación 3.0. Instituto Nacional de Transparencia, Acceso a la Información y Protección de Datos Personales (INAI); Ariel.
Rodrigo-Alsina, M., y Cerqueira, L. (2019). Periodismo, ética y posverdad. Cuadernos. Info, (44), 225-239. https://doi.org/10.7764/cdi.44.1418
Salaverría, R. (2019). Periodismo Digital: 25 años de investigación. Artículo en Revisión. El profesional de la información, 28(1), 1-27. https://doi.org/10.3145/epi.2019.ene.01
SembraMedia. (2017). Punto de inflexión: impacto, amenazas y sustentabilidad, estudio de emprendedores de medios digitales latinoamericanos. (s/d): Omidyar Network. www.sembramedia.org
Solórzano, R. (2017). Ciberperiodismo: una región a partir de la gestión, producción, consumo y prácticas periodísticas en los cibermedios de Tuxtla Gutiérrez (tesis doctoral). Universidad Autónoma de Chiapas, Tuxtla Gutiérrez, Chiapas.
Suárez-Villegas, J. (2017). El periodismo ciudadano. Análisis de opiniones de periodistas profesionales de España, Italia y Bélgica. Convergencia, Revista de Ciencias Sociales, 24(74), 91-111. http://www.scielo.org.mx/pdf/conver/v24n74/1405-1435-conver-24-74-00091.pdf
Tirzo, J. (2017). Reseña: Periodismo convergente. Tecnologías, medios y periodistas en el siglo xxi de María Elena Meneses, 2011. Chasqui, Revista Latinoamericana de Comunicación (135), 443-446. https://doi.org/10.16921/chasqui.V0i135.3260