The uncertainty of movie theaters and streaming in the face of the COVID-19 pandemic
Main Article Content
Abstract
Movie theaters face a crisis resulting from their closure as a consequence of the COVID-19 pandemic and the sanitary measures taken by various nations. This crisis is reflected not only in the economic losses but also in the dynamics of the relationship between the viewer and the film. In counterpart, streaming platforms have increased the number of subscribers and, therefore, their earnings. This article will study the implications of not attending theaters and the advantages that streaming offers to viewers during the pandemic. The point of view of theorists such as P. Sorlin, G. Lipovetsky, C. Scolari, U. Eco served to study the subject.
Downloads
PLUMX Metrics
Article Details
The author keeps the property rights with no restriction whatsoever and guarantees the magazine the right to be the first publication of the work. The author is free to deposit the published version in any other medium, such as an institutional archive or on his own website.
References
BBC Culture. https://www.bbc.com/culture/article/20200403-why-cinemas-willbounce-back-from-the-coronavirus-crisis
Barnes, B. (2020, 9 de junio). AMC Says ‘Almost All’ U.S. Theaters Will Reopen in July. The New York Times. https://www.nytimes.com/2020/06/09/business/coronavirus- amc-movie-theaters-reopening.html
Bell, B. (2020, 6 de abril). “Austria opens bars and restaurants in may”. BBC News. https://www.bbc.com/news/topics/cgg43703kxzt/sebastian-kurz
Dinero (2020, 16 de junio). Ganancias de Netflix se dispararon 165% y nombra a nuevo CEO. Dinero. Resultados financieros. https://www.dinero.com/inversionistas/articulo/ cuanto-gano-netflix-en-el-segundo-trimestre-de2020/292876
Edgerton, G., & Jones, J. P. (2009). The Essential HBO Reade. [El lector esencial de HBO]. Universidad de Kentuky.
El País. (2020, 27 de abril). Los ganadores empresariales de la pandemia son teconológicos. https://cincodias.elpais.com/cincodias/2020/04/26/companias/ 1587926357_776058.html
Evans, E. (2011). Transmedia Television. Audiences, New Media and Daily Life. [Televisión transmedia: audiencias, nuevos medios y vida diaria]. Routledge.
Griffin, R. (2020, 24 de julio). Pfizer y BioNTech inician ensayo de fase final para vacuna experimental contra el COVID-19. El Financiero. https://www.elfinanciero.com.mx/ salud/pfizer-y-biontech-inician-ensayo-de-fase-final-para-vacuna-experimental-contra-
el-covid-19
Jones, L., Palumbo, D., & Brown. (2020, 30 de junio). Coronavirus: A visual guide to the
economic impact. BBC News. https://www.bbc.com/news/business-51706225
Kay, J. (2020, 12 de mayo). First Texas cinemas reopening in US after coronavirus lockdown. Screendayly. https://www.screendaily.com/new, s/first-texas-cinemas-reopening-in-us-after-coronavirus-lockdown/5149529.article
Koselleck, R. (1993). Futuro pasado. Para una semántica de los tiempos históricos. (Roberto Smilg, trad.). Paidós.
Lipovetsky, G. (1986). La era del vacío. Ensayos sobre el individualismo contemporáneo. (J. Vinyoli y M. Perdanx, trad.). Anagrama.
Lipovetsky, G. (2011). El occidente globalizado. Un debate sobre la cultura planetaria. (Antonio Prometeo Moya, trad.). Anagrama.
Ochoa, C. (2020, 13 de junio). Cines reescriben su historia para sobrevivir a la mala película del covid -19. Milenio. https://www.milenio.com/negocios/ante-coronavirus-cines- se-adaptan-para-sobrevivir
Pellicer, M. (2020, 16 de mayo). Carlos Scolari: “Hay que equilibrar la mirada crítica contra las plataformas digitales” [Entrevista a Carlos Sacolari]. https://miquelpellicer.com/2020/05/carlos-scolari-transmedia-entrevista/
Pita, E. (2020, 6 de abril). Gilles Lipovetsky, filósofo: “Los medios deberían reducir la dimensión emocional de la información del coronavirus: genera pánico” [Entrevista
a Gilles Lipovetsky]. Expansión. Fuera de serie. https://www.expansion.com/fueradeserie/personajes/2020/04/06/5e81c54de5fdea1c1a8b45a6.html
Real Academia de Lengua Española. (2020). Definición de incertidumbre. https://dle.rae.es/certidumbre
Ruíz de Elvira, A. (2020, 23 de julio). Entender a los espectadores de la generación del ‘streaming’. El País. https://elpais.com/television/2020-07-23/entender-a-los-espectadores-
de-la-generacion-del-streaming.html
Sadoul, G. (2004). Historia del cine mundial. (José Agustín Mahieu, trad.). Siglo XXI.
Scolari, C. (2008). Hipermediaciones. Elementos para una teoría de la comunicación digital interactiva. Gedisa.
Semana (2020, 6 de junio). Nuestro espejo: Italia y España, ejemplo para la reapertura deLatinoamérica. Semana. https://www.semana.com/mundo/articulo/coronavirus-italia-y-espana-ejemplo-para-la-reapertura-delationamerica/676535
Sorlin, P. (1985). Sociología del cine. La apertura para la historia de mañana. (Juan JoséUtrilla, trad.). Fondo de Cultura Económica.
Statista (2020, 15 de mayo). Evolución de los ingresos anuales de Netflix a nivel mundial de 2002 a 2019 (en millones de dólares). Statista. https://es.statista.com/estadisticas/639161/ingresos-anuales-de-netflix/
The Washington Post (2020, 30 de junio). Mapping the worldwide spread of Coronavirus. [Mapeando la expansión del Coronavirus alrededor del mundo]. https://www.washingtonpost.com/graphics/2020/world/mapping-spread-new-coronavirus/?itid=sn_coronavirus_3
Velasco, M. (2020, 31 de mayo). Gilles Lipovetsky: “Es un imperativo el buen vivir material, pero debe ser respetuoso con el medio ambiente” [entrevista a Gilles Lipovetsky]. Infobae Cultura. https://www.infobae.com/cultura/2020/06/10/gilles-lipovetsky-es-un-imperativo-el-buen-vivir-material-pero-debe-ser-respetuoso-con-el-medio-ambiente/