Communication for social awareness. An updated look at the social documentary in the framework of digital productions
Main Article Content
Abstract
This paper responds to the need to update the state of the art of social documentaries and complete existing studios, including documentary production on digital platforms and media. We propose a brief historical review to reach contemporary production and compare the trends and strategies followed in this audiovisual practice. We have applied a visual analysis based on our model with traditional categories of film analysis complemented with other specific categories for digital formats. The article shows the continuity of the usual trends of the social, committed and claiming function of the documentary, as well as new strategies for social awareness.
Downloads
PLUMX Metrics
Article Details
The author keeps the property rights with no restriction whatsoever and guarantees the magazine the right to be the first publication of the work. The author is free to deposit the published version in any other medium, such as an institutional archive or on his own website.
References
Aguilar, G. (2015). Más allá del pueblo. Imágenes, indicios y políticas del cine. México: Fondo de Cultura Económica.
Aparicio, D. (2013). Creatividad en el documental informativo de largometraje en España. Trascendencia de los hechos de actualidad (tesis doctoral). Universidad Complutense de Madrid, España.
Aston, J., Gaudenzi, S., y Rose, M. (2017). i-docs. The Evolving Practices of Interactive Documentary. New York: Columbia University Press.
Cebrián, M. (1988). Fundamento de la teoría y la técnica de la información audiovisual. Madrid: Alhambra.
Checa, G. (2008). Historia de la comunicación: de la crónica a la disciplina científica. La Coruña: Netbiblo.
Contreras, F. (2018). El arte en la cibercultura: introducción a una estética comunicacional. Madrid: Minerva.
Gauthier, G. (2008). Le documentaire un autre cinéma. Paris: Armand Colin.
Irigaray, F., y Lovato, A. (2014). Hacia una Comunicación Transmedia. Rosario: UNR Editoria. Recuperado
de http://chasqui.ciespal.org/index.php/chasqui/article/view/2298/html_55
Lherminier, P. (2007). Jean Vigo. Un cinéma Singulier. París: ramsay.
Marín, A. (2019). La evolución del documental audiovisual. De los formatos interactivos a las experiencias
inmersivas (tesis doctoral). Universidad de Sevilla, España.
Martín-Prada, J. (2015). Prácticas artísticas e Internet en la época de las redes sociales. Madrid: Akal.
Michiel, H. D. E., y Zimmermann, P. R. (2013). Documentary as an Open Space. En The Documentary
Film Book, 366–375.
MIT Open Documentary Lab. (2015). Mapping the intersection of two cultures: interactive documentary
and digital journalism. MIT, Mcarthur Foundation.
Nichols, B. (1997). La representación de la realidad. Barcelona: Paidós.
Nichols, B. (2010). Introduction to Documentary (2a. ed.). Indiana: Indiana University Press.
Ortega, M. (2004). “Rupturas y continuidades en el documental social”. Secuencias: Revista de historia del cine, (29), 47-61.
Roig, A., Sánchez-Navarro, J., y Leibovitz, T. (2012). “¡Esta película la hacemos entre todos! Crowdsourcing y crowdfunding como prácticas colaborativas en la producción audiovisual contemporánea”.
Revista ICONO 14. Revista Científica de Comunicación y Tecnologías Emergentes, 10(3), 25–40. https://doi.org/10.7195/ri14.v10i1.113
Romanguera, J. y Alsina, H. (ed). (1993). Textos y manifiestos del cine. Madrid: Cátedra.
Rose, M. (2018). The immersive turn: hype and hope in the emergence of virtual reality as a nonfiction platform. Studies in Documentary Film, 12(2), 132–149. https://doi.org/10.1080/17503280.2018.1496055
Rotha, P. (1960). The Film Till Now. A Survey of World Cinema. New York: Twayne Publishers.
Sucari, J. (2009). El Documental expandido: pantalla y espacio, (Tesis doctoral). Universidad de Barcelona, España. Recuperado de http://diposit.ub.edu/dspace/handle/2445/41523
Sucari, J. (2017). El documental social participativo: el protagonista como sujeto de la historia. Obra digital, (12), 69–85.ted.
(2015). Chris Milk: De cómo la realidad virtual puede crear la máquina de empatía definitiva. [Video]. Recuperado
de https://www.youtube.com/watch?v=iXHil1TPxvA
Torreiro, C., y Cerdán, J. (2005). Documental y vanguardia. Madrid: Cátedra.
Vigo, L. (2002). Jean Vigo: une vie engagée dans le cinéma. París: Etoile-Chaiers du Cinéma cndp.
Weinrichter, A., y Ungar, C. (2010). Doc: el documentalismo en el siglo XXI. Donostia-San Sebastián: Festival Internacional de Cine de Donostia-San Sebastián.