The Use of ICT as Modern Educational Tools Able to Reshape Learning and Teaching in Secondary Schools in Southeast Mexico
Main Article Content
Abstract
Today’s is a complex, fully interconnected world that poses challenges to all societal structures and, especially, for education. It is, therefore, important to educate today’s children and youth with up-to-date tools to address today’s problems. This study aimed at learning whether ICT are being used in educational practice in southeast Mexico as tools for the development of secondary school youth and whether the objective set by the Ministry of Public Education (SEP) of forming upright individuals capable of socializing and interacting with each other and their environment is being met. If teachers have available the tools needed to carry out their work adequately, our country will thrive and reach its maximum development. The study followed a qualitative approach; data were collected through interviews, direct observation, and documentary review, with the purpose of assessing the extent of ICT use in education as a tool that helps education better respond to today’s global demands.
Downloads
PLUMX Metrics
Article Details
The author keeps the property rights with no restriction whatsoever and guarantees the magazine the right to be the first publication of the work. The author is free to deposit the published version in any other medium, such as an institutional archive or on his own website.
References
Amador Hernández, J. C. (2009). La Alianza por la Calidad de la Educación: modernización de loscentros escolares y profesionalización de los maestros. México: Centro de Estudios Sociales y deOpinión Pública de la Cámara de Diputados LX Legislatura. (Documento de Trabajo, núm.74). Recuperado de file:///C:/Users/Cliente/Downloads/Alianza_calidad_educacion_docto74%20(1).pdfAparici, R. (2010). Principios pedagógicos y comunicacionales de la educación 2.0. La educ@ción (revista digital), (145). Recuperado de http://www.educoas.org/portal/La_Educacion_Digital/ laeducacion_145/articles/Roberto_Aparici.pdf
Arana Encilla, M.; Batista Tejeda, N., y Ramos Castro, Á. (2003). Los valores en el desarrollo de competencias profesionales. Monografías virtuales. Ciudadanía, democracia y valores en sociedades
plurales. Revista OEI, (3). https://www.oei.es/historico/valores2/monografias/monografia03/vivencia03.htm
Area-Moreira, M. (2009). Conocimiento libre y Alfabetización 2.0. Recuperado de https://manarea. webs.ull.es/conocimiento-libre-y-alfabetizacion-2-0/ (Consulta: 24 de enero de 2020).
Area-Moreira, M. (2013). Aprender a representar el conocimiento: 28 herramientas online para la competencia digital. Recuperado de https://manarea.webs.ull.es/aprender-a-representar-el-conocimiento- 28-herramientas-online-para-la-competencia-digital/ (Consulta: 24 de enero de 2020).
Bourdieu, P. (2009). Los herederos: los estudiantes y la cultura. Buenos Aires: Siglo XXI.
Bustamante, Á. (2006). Educación, compromiso social y formación docente. Revista Iberoamericana de Educación, (37/4). https://rieoei.org/historico/jano/opinion16.htm
Carneiro, R.; Toscano, J. C., y Díaz, T. (Coords.) (2007). Los desafíos de las TIC para el cambio educativo.Madrid: Organización de Estados Iberamericanos / Fundación Santillana.
Cobo, C., y Moravec, J. W. (2011). Aprendizaje invisible. Hacia una nueva ecología de la educación.Barcelona: Universidad de Barcelona (Colección Transmedia XXI).
Echeverría S, B. & Martínez Clares, P. (2018). Revolución 4.0, competencias, educación y orientación.Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 12(2), 4-34. https://doi.org/10.19083/ridu.2018.831
Ferreira, S., y Martins, A. P. (2009). El procesador de textos como ayuda tecnológica eficaz paraalumnos con dificultades de aprendizaje específicas. Eduser: Revista de Educação, 1(1), 100-111.
Ferro Soto, C.; Martínez Senra, A., y Otero Neira, M. (2009). Ventajas del uso de las TICs enel proceso de enseñanza-aprendizaje desde la óptica de los docentes universitarios españoles.
Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 29(1), 1–12.García, C.; Días, P.; Sorte, A.; Díaz Pérez, J.; Rita Leal, A., y Gandra, M. (2014). El uso de las TICy herramientas de la Web 2.0 por maestros portugueses de la educación primaria y educación especial: la importancia de las competencias personales. Profesorado. Revista de Currículum yFormación de Profesorado, 18(1), 241–255.
Kaplún, G. (2005). Aprender y enseñar en tiempos de internet. Formación profesional a distancia y nuevas tecnologías. Montevideo: CINTERFOR/OIT.
Rival Oyarzún, H. (2010). Tecnologías de la información y comunicación en el sistema escolar chileno: aproximación a sus logros y proyecciones. Revista Iberoamericana de Educación, 51(2), 1-11.
Parra Sarmiento, S. R.; Gómez Zermeño, M. G., y Pintor Chávez, M. M. (2015). Factores que inciden enla implementación de las TIC en los procesos de enseñanza-aprendizaje en 5º de Primaria en Colombia. Revista Complutense de Educación, 26(Núm. Especial), 197–213. https://doi.org/10.5209/rev_RCED.2015.v26.46483Pina, B. (1996). Las nuevas TICs están promoviendo una nueva visión del conocimiento y del aprendizaje.
Preparando para un nuevo modo de conocer. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, 4(1).
Rivero, I.; Gómez-Zermeño, M. G., y Ábrego, R. (2013). Tecnologías educativas y estrategias didácticas: criterios de selección. Revista electrónica Educación y Tecnología, (3), 190–206. Recuperado
de file:///C:/Users/Cliente/Downloads/Dialnet-TecnologiasEducativasYEstrategiasDidacticas- 4620616.pd
otras referencias de internet
Federación de Enseñanza de Andalucía. (2011). Temas para la Educación. Revista digital para profesionales de la enseñanza, (14), mayo 2011. https://www.feandalucia.ccoo.es/indcontei.aspx?-d=6193&s=0&ind=277
Gobierno de México (2010), El Sistema Nacional e-México. http://www.sct.gob.mx/informacion-general/areas-de-la-sct/coordinacion-de-la-sociedad-de-la-informacion-y-el-conocimiento/el-sistema-nacional-e-mexico/ (Consulta: 10 de septiembre de 2019).
Gobierno de la República (2013). Plan Nacional de Desarrollo 2013-2018. México: Gobierno de la República. Recuperado de https://www.snieg.mx/contenidos/espanol/normatividad/Marco-Juridico/PND_2013-2018.pdf (Consulta:14 de septiembre de 2019). Organización de las Naciones Unidas (ONU) (2015). ONU llama a superar brechas en el uso de las TIC. Nueva York, ONU. Recuperado de https://www.un.org/development/desa/es/news/administration/wsis10.html (Consulta: 10 de septiembre de 2019).
Sistema Nacional e-México. Recuperado de https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/
file/67638/CAP-07.pdf (Consulta: 10 de septiembre de 2019).