Dark: a “marginal” apocalyptic television series in the age of streaming?
Main Article Content
Abstract
This paper studies the intertextual relationships of the german television series Dark (2017-2020), directed by Baran Bo Odar and co-written with Jantjie Friese. This approach also establishes dialogue with artistic genres in which the narrative work is placed: fantastic, terror and science fiction. Dark combines all three genres to offer a gloomy and pessimistic view of the world, in the context of nuclear disasters —with its apocalyptic and dystopian representation— and a constant narrative: time travel prevents Jonas (main character) change actions that kill the inhabitants of Winden.
Downloads
PLUMX Metrics
Article Details
The author keeps the property rights with no restriction whatsoever and guarantees the magazine the right to be the first publication of the work. The author is free to deposit the published version in any other medium, such as an institutional archive or on his own website.
References
Benassini, Ó. (mayo-junio de 2014). Maldad entre pantanos. La Tempestad, 16(96), 32.
Borges, J. L. (1953). El tiempo circular. Historia de la eternidad. https://pacotraver.files.wordpress.com/2011/12/eternidad1.pdf
Borges, J. L. (1999). La casa de Asterión. El Aleph (pp. 77-81). Madrid: Alianza Editorial.
Borges, J. L. (1992). Nueva refutación del tiempo. Ficcionario. Una antología de sus textos (pp. 231-244). Ciudad de México: FCE.
Borges, J. L. (2008). Sentirse en muerte. El idioma de los argentinos (129-133). Madrid: Alianza Editorial.
Borges, J. L., & Bioy Casares, A. (1997). El sueño de Chuang Tzu. Cuentos breves y extraordinarios (p. 25). Ciudad de México: Losada.
Cabral, N. (14 de julio de 2020). Dark: entretenimiento y tristeza. La Tempestad. https://www.latempestad.mx/dark-entretenimiento-y-tristeza/
Caffarel Serra, C., Rubira García, R., & Neira Bronttis, W. (Coords.) (2019). Intersecciones televisivas. Index Comunicación, 9(3), Número monográfico. https://journals.sfu.ca/indexcomunicacion/index.php/indexcomunicacion/issue/view/29
Cascajosa Virino, C. (2016). El ascenso de los ‘showrunners’: creación y prestigio crítico en la televisión contemporánea. Index Comunicación, 6(2), 23-40. https://journals.sfu.ca/indexcomunicacion/index.php/indexcomunicacion/article/view/255/200
Carrión, J. Teleshakespeare. (2011). Madrid: Errata naturae.
Castañeda Sabido, F. & González, P. A. (Coords.). (2018). Reflexiones multidisciplinarias sobre metodologías actuales en las ciencias sociales. Ciudad de México: UNAM / Ediciones La Biblioteca.
Del Campo Cañizares, E., Ivars, B., Puebla Martínez, B. (Coords.) (2016). TV Series. Ficciones de nuestro tiempo. Index Comunicación, 6(2), Número monográfico. https://journals.sfu.ca/indexcomunicacion/index.php/indexcomunicacion/issue/view/12
De los Ríos, I., & Hernández R. (Coords.) (2014). True Detective. Antología de lecturas no obligatorias. Madrid: Errata naturae.
Genette, G. (1989a). Figuras III. (Carlos Manzano, trad.). Barcelona: Lumen.
Genette, G. (1989b). Palimpsestos. La literatura en segundo grado. (Celia Fernández Prieto, trad.). Madrid: Taurus.
Hernández-Santaolalla, V., & Hermida, A. (2016). Más allá de la distopía tecnológica: videovigilancia y activismo en ‘Black Mirror’ y ‘Mr. Robot’. Index Comunicación, 6(2), 53-65. https://journals.sfu.ca/indexcomunicacion/index.php/indexcomunicacion/article/view/256/201
Jameson, F. (2019). Realismo y utopía en The Wire. Los antiguos y los posmodernos. Sobre la historicidad de las formas (pp. 263-279), (Alcira Bixio, trad.). Madrid: Akal.
Jenkins, H. (2008). Convergence Culture. La cultura de la convergencia en los medios de comunicación. (Pablo Hermida Lazcano, trad.). Barcelona: Paidós.
López Parada, E. (1999). Una mirada al sesgo. Literatura hispanoamericana desde los márgenes. Madrid: Iberoamericana Vervuert.
Macedo, A. (Coord.) (2019). Alerta Spoiler: televisión y nuevas tecnologías. Pachuca: Universidad La Salle Pachuca.
Milne, A. A. (1926). Ariadne, or Business First. Four Plays. Londres: Chatto & Windus. https://archive.org/details/fourplays00miln/page/86/mode/2up?q=87
Núñez, G. (septiembre de 2016). Un arte televisivo. La Tempestad, 18(114), 46-57.
Roas, D. (2011). Tras los límites de lo real. Una definición de lo fantástico. Madrid: Páginas de Espuma.
Scolari, C. (2008). Hipermediaciones. Elementos para una Teoría de la Comunicación Digital Interactiva. Barcelona: Gedisa.
Segarra-Saavedra, J., Hidalgo-Marí T., & Tur-Viñes, V. (2016). ‘Branded webseries’. Acciones estratégicas del anunciante basadas en la ficción ‘online’ corporativa y el ‘marketing’ de contenidos. Index Comunicación, 6(2), 259-284. https://journals.sfu.ca/indexcomunicacion/index.php/indexcomunicacion/article/view/248/212
SEPANCINE. Asociación Mexicana de Teoría y Análisis Cinematográfico. https://sepancinecongresos.wordpress.com/about/
Episodios de la serie de televisión
Secretos (Baran Bo Odar, 2017). Episodio 1, temporada 1. Dark, Netflix, Baran Bo Odar y Jantjie Friese.
Verdades (Baran Bo Odar, 2017). Episodio 5, temporada 1. Dark, Netflix, Baran Bo Odar y Jantjie Friese.
Sic mundus creatus est (Baran Bo Odar, 2017). Episodio 6, temporada 1. Dark, Netflix, Baran Bo Odar y Jantjie Friese.
Cosechas lo que siembras (Baran Bo Odar, 2017). Episodio 8, temporada 1. Dark, Netflix, Baran Bo Odar y Jantjie Friese.
Alfa y omega (Baran Bo Odar, 2017). Episodio 10, temporada 1. Dark, Netflix, Baran Bo Odar y Jantjie Friese.
Déjà vu (Baran Bo Odar, 2020). Episodio 1, temporada 3. Dark, Netflix, Baran Bo Odar y Jantjie Friese.