Thinking and acting in a network. Analysis of the hashtag # QuédateEnCasa in Mexico
Main Article Content
Abstract
The context generated by the COVID-19 pandemic has implied that the governments of each Nation-State develop communication strategies in the virtual space to keep the population informed about the health status of each country as well as the respective measures for their containment. In this sense, the hashtag #QuédateEnCasa is part of the Mexican government’s communicationstrategy to disseminate official information in society about the impact of this epidemiological challenge. For this reason, the present work addresses this institutional form of communication under the Social Network Analysis (Ars) in order to identify the network that underlies this hashtag, as well as those profiles (nodes) that within that network of interactions have been positioned within the information flow based on the number of links they possess, their ability to disseminate information, as well as the level of cohesion that has been generated in said network.
Downloads
PLUMX Metrics
Article Details
The author keeps the property rights with no restriction whatsoever and guarantees the magazine the right to be the first publication of the work. The author is free to deposit the published version in any other medium, such as an institutional archive or on his own website.
References
Berardi, F. (2020, 16 de marzo). Crónica de la psicodeflación. En Amadeo, P. (ed). Sopa de Wuhan (pp. 35-54). ASPO.
Contreras, L. (2017). Las redes sociales digitales como factor de proximidad entre la sociedad y los gobiernos subnacionales en México Digital. RICSH. Revista Iberoamericanade las Ciencias Sociales y Humanísticas, 6(12), 1-26. https://doi.org/10.23913/ricsh.v6i12.131
Criado, I. J., & Gil-García, R. J. (2013). Gobierno electrónico, gestión y políticas públicas: Estado actual y tendencias futuras en América. Gestión y Política Pública, 13, 3-48.
Cruz, A. (2020, 23 de marzo). Lanza gobierno capitalino la campaña Quédate en casa. La Jornada. https://www.jornada.com.mx/ultimas/capital/2020/03/23/lanza-gobierno- capitalino-la-campana-quedate-en-casa5577.html
Dahlgren, P. (2012). Mejorar la participación: la democracia y el cambiante entorno de la web. En Champeau, S. y Innerarity, D. Internet y el futuro de la democracia (pp. 45-67). Paidós.
García, C., & Olmedo, R. A. (2019). El nuevo opio del pueblo: apuntes desde la Economía Política de la Comunicación para (des)entender la esfera digital. Iberoamérica Social, 7(XII), 84-96. https://iberoamericasocial.com/wp-content/uploads/2019/07/Olmedo-R.-2019.-El-nuevo-opio-del-pueblo-apuntes-desde-la-econom%C3%ADa-pol%-C3%ADtica-de-la-comunicaci%C3%B3n-para-desentender-la-esfera-digital.pdf
Granovetter, M. S. (1973). The strength of weak ties. American Journal of Sociology, 78(6), 1360-1380. https://doi.org/10.1086/225469
Gutiérrez, J. (2020, 6 de mayo). Mexicano están 42% más tiempo en redes sociales encuarentena: Nielsen. La Jornada. https://www.jornada.com.mx/ultimas/economia/2020/05/06/mexicanos-estan-42-mas-tiempo-en-redes-sociales-en-cuarentena-nielsen-1173.html
Han, B. (2016). En el enjambre. Herder. Hanneman, R. (2000). Introducción a los métodos del análisis de redes sociales. Centro de Investigaciones Sociológicas.
Lozares, C. (1996). La teoría de redes sociales. Papers, 103-126.
Luna, A. (2020, 3 de mayo). ¿Tú conocer a alguien que se haya muerto de COVID-19?: porqué hay mexicanos que no creen en la pandemia. Infobae. https://www.infobae.com/
america/mexico/2020/05/03/tu-conoces-a-alguien-que-se-haya-muerto-de-covid-19-por-que-hay-mexicanos-que-no-creen-en-la-pandemia/
Olmedo, R. A. (2020a). Implicaciones metodológicas sobre el uso del Análisis de RedesSociales en redes sociodigitales. Quórum Académico, 17(2), 73-94. http://produccioncientificaluz.org/index.php/quorum/article/view/32758
Olmedo, R. A. (2020b). La comunicación en la posmodernidad: influencia en el sujeto,campo y medio. Iberoamérica Social (XIV), 157-172. https://iberoamericasocial.com/wp-content/uploads/2020/06/Olmedo-R.-2020.-La-comunicaci%C3%B3n-en-la-posmodernidad-influencia-en-el-sujeto-campo-y-medio.pdf
Olmedo, R. A. (2019). #AmorEsAmor como constructor de redes digitales en e movimientoLGBTTTIQA en México. Virtualis, 10(19), 109-133
Paniagua, J. A. (2012). Curso de análisis de redes sociales. Metodología y estudios de caso. Universidad de Granada.
Pisani, F., & Piotet, D. (2007). La alquimia de las multitudes. Paidós.
Ramírez, R. (2020, 28 de marzo). Es nuestra última oportunidad, quédate en casa, advierte
López-Gatell. El Sol de México. https://www.elsoldemexico.com.mx/mexico/coronavirus-mexico-ultima-oportunidad-quedate-en-casa-hugo-lopez-gatell-coronavirus-propagacion-muertes-contagios-5030575.html
Ricaurte, P., & Ramos-Vidal, I. (2015). Investigación en redes sociales digitales: consideraciones metodológicas desde el paradigma estructural. Revista Virtualis,
Rodríguez, C. A. (2015). Articulación y contrapoder. Los protagonistas del activismo digital en México (2009-2014). En Winocur Iparraguirre, R. y Sánchez Martínez, J. A. (comps.) Redes sociodigitales en México (pp. 81-114). México: Conaculta-FCE.
Rogers, R. (2018). Digital methods for across-platform analysis. En Burgess, J., Marwick, A. y Poell, T. (eds.) The SAGE Handbook od Social Media (pp. 91-110). SAGE Publications.
Rovira, G. (2017). Activismo en red y multitudes conectadas. Icaria.
Torres, L. C. (2013). Cómo analizar redes sociales en internet. El caso twitter en México.
En Islas, O. y Ricaurte, P. Investigar las redes sociales. Comunicación total en la sociedad de la ubicuidad (pp. 158-169). Razón y Palabra.
Van Dijck, J. (2016). La cultura de la conectividad: Una historia crítica de las redes sociales. Siglo XXI Editores.
Wasserman, S., & Faust, K. (2013). Análisis de redes sociales. Métodos y aplicaciones. Centro de Investigaciones Sociológicas.