Long-distance work representations, among the COVID19 crisis. Organization and institutions employees cases
Main Article Content
Abstract
This research is the result of an exploratory study aimed at identifying the representations of employees in organizations and institutions from different fields of work: various outsource industries, government institutions, and educational institutions of different levels, with respect to working from home policies, originated by COVID-19. This social impact crisis has caused a global public health problem of unprecedented magnitude in the daily lives of the population; forcing the suspension of social, cultural and economic activities, as well as modifying the working life routine, to face a new modality: remote work.
Downloads
PLUMX Metrics
Article Details
The author keeps the property rights with no restriction whatsoever and guarantees the magazine the right to be the first publication of the work. The author is free to deposit the published version in any other medium, such as an institutional archive or on his own website.
References
Araya, S. (2002). Las representaciones sociales. Ejes teóricos para su discusión. http://unpan1.un.org/intradoc/groups/public/documents/ICAP/UNPAN027076.pdf
Benjumea, M. L., Villa, E. M., & Valencia, J. (2016). Beneficios e impactos del teletrabajo en el talento humano. Resultados desde una revisión de literatura. Revista CEA, 2(4), 59-73. https://doi.org/10.22430/24223182.172Berger, P., & Luckmann, T. (2001). La construcción de la realidad social. Amorrortu.
Contreras, O., & Rozo, I. (2015). Teletrabajo y sostenibilidad empresarial. Una reflexión
desde la gerencia del talento humano en Colombia. Suma de Negocios, 74-83.
https://doi.org/10.1016/j.sumneg.2015.08.006
Coronavirus en México: Confirman los primeros casos de COVID-19 en el país. (2020, 29 de febrero). BBC News mundo. https://www.bbc.com/mundo/noticias-america-latina- 51677751
Gallusser, P. (2005). Creciente avance del teletrabajo como modalidad laboral. La trama de la comunicación, 10, 1-15. https://www.redalyc.org/pdf/3239/323927060015.pdf
https://doi.org/10.35305/lt.v10i0.160
Gobierno del Estado de Baja California. (2017, 27 de junio). Población económicamente activa por sector. http://www.bajacalifornia.gob.mx/portal/nuestro_estado/municipios/
mexicali/poblacion.jsp
Gobierno del Estado de Baja California. (2020, 29 de junio). Información oficial del Coronavirus (COVID-19). http://www.bajacalifornia.gob.mx/coronavirus?id=1
Granado, M. (2019). Educación y exclusión digital: los falsos nativos digitales. Revista de Estudios Socioeducativos. ReSed, (7), 27-41. https://revistas.uca.es/index.php/ReSed/article/view/4404 | https://doi.org/10.25267/rev_estud_socioeducativos.2019.i7.02
Heller, A. (1977). Sociología de la vida cotidiana. Editorial Península. Hernández-Sampieri, R., & Mendoza, C. (2018). Metodología de la investigación: Las rutas
cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw-Hill.
Jodelet, D. (2008). El movimiento del retorno al sujeto y el enfoque de las representaciones sociales. http://www.revistas.unam.mx/index.php/crs/article/view/16356/15561
Jodelet, D. (2011). Aportes del enfoque de las representaciones sociales al campo de la educación. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=384539803006
Lacavex, M. A. (2009). ¿Es el teletrabajo, trabajo a domicilio? Una revisión hispanoamericana.
Revista Latinoamericana de Derecho Social, (9), 89-118. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=4296/429640264004
Martínez, R. (2012). El teletrabajo como tendencia del mercado laboral. Retos. Revista de Ciencias de la Administración y Economía, 2(4), 143-156. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=504550954002 | https://doi.org/10.17163/ret.n4.2012.01
Mexicali sale del “top diez” de municipios más contagiosos por covid -19. (2020, 29 de junio). El Mexicano. https://www.el-mexicano.com.mx/estatal/mexicali-sale-del-top-diez-de-municipios-mas-contagiosos-por-covid-19/2072469
Moravec, J. (2011). Desde la sociedad 1.0 hacia la sociedad 3.0. En C. Cobo y J. Moravec (eds.) Aprendizaje Invisible. Hacia una nueva ecología de la educación. http://www.
campuscepes.net/course/view.php?id=219§ion=4
Moscovici, S. (1979). Psicoanálisis, su imagen y su público. Huemul. http://www.bibliopsi.org/docs/carreras/obligatorias/CFG/social/robertazzi/Moscovici%20%20El%20psicoanalisis,%20su%20imagen%20y%20su%20publico..pdfMoscovici, S. (2001). Social Representations. New York University Press.
Moscovici, S. (2008). Psychoanalysis. Its image and Its Public. Malden: Polity Press.
Organización Mundial de la Salud. (2019, 29 de junio). Distribución geográfica de casos y muertes. https://who.maps.arcgis.com/apps/dashboards/efb745c3d88647779beccb91c0e715f9
Ovidio, A., & Vásquez, N. (2014). El teletrabajo una estrategia de motivación. https://revistas.uned.ac.cr/index.php/rna/article/view/744/650
Piña, J.M., & Cuevas, Y. (2004). La teoría de las representaciones sociales: Su uso en la investigación educativa en México. Perfiles educativos, 26(105-106), 102-124. http://
www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982004000100005&lng=es&tlng=es
Prensky, M. (2010). Nativos e inmigrantes digitales. Cuadernos Sek 2.0. https://www.marcprensky.com/writing/Prensky-NATIVOS%20E%20INMIGRANTES%20DIGITALES%20
(SEK).pdf
Torres, F. (2016). Henri Lefebvre y el espacio social: aportes para analizar procesos deinstitucionalización de movimientos sociales en América Latina - La organización
Barrial Tupac Amaru (Jujuy-Argentina). Sociologias, 18(43), 240-270. https://dx.doi.org/10.1590/15174522-018004311 | https://doi.org/10.1590/15174522-018004311
Uribe, M. L. (2014). La vida cotidiana como espacio de construcción. Procesos Históricos (25), 100-113. http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=20030149005
Ushakova, T. (2019). Convenio sobre el trabajo a domicilio 1996. Revista Internacional y Comparada de Relaciones Laborales y Derecho del Empleo, 7(177). http://ejcls.adapt.it/index.php/rlde_adapt/article/view/797/1012
Weisz, C. (2017). La representación social como categoría teórica y estrategia metodológica. CES Psicología, 10(1), 99-108. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=423550874007