Theoretical Approaches to the Study of Citizen and Government Participation in Digital Environments
Main Article Content
Abstract
This article aims at exploring the state-of-the-art participation measures implemented by governments, as well as the extent of citizen participation in digital environments. Based on a review of the relevant literature, the article examines multidisciplinary theoretical approaches that show the relevance of communication for participation processes. The results show the relevance of initiating research on the relationship between government and citizens that provides a wider view to explain the lack of interaction between these two actors.
Downloads
PLUMX Metrics
Article Details
The author keeps the property rights with no restriction whatsoever and guarantees the magazine the right to be the first publication of the work. The author is free to deposit the published version in any other medium, such as an institutional archive or on his own website.
References
Carrasco, S. (2019). Implementación de mecanismos de participación ciudadana en los gobiernos locales en Chile: el caso del municipio de Santiago. RIEM(19), 59-88. Centro de Noticias ONU. (s.f.). Centro de Noticias ONU . Obtenido de ONU llama a superar brechas en el uso de las TIC: https://www.un.org/development/desa/es/news/administration/wsis10.html
Castells, M. (2009). Comunicación y poder. Madrid: Alianza Editorial.
Cernadas, A., Chao, L., & Pineda, C. (2017). Participación ciudadana: de la participación en la gestión a la gestión de la participación. Política y sociedad, 54(1), 163-189.
Líppez-De Castro, S., & García, R. (2016). Ciudadanos y gobierno electrónico: la orientación al ciudadano de los sitios Web municipales en Colombia para la promoción de la participación. Universitas Humanística(82), 279-304.
Corbetta, P. (2003). Metodología y técnicas de investigación social. España: McGraw Hill.
Criado, I., & Ruvalcaba-Gómez, E. (2018). Perceptions of city managers about open government policies: concepts, development, and implementation in the local level of government in Spain. International Journal of electronic Government Research, 14(1), 1-22. https://doi.org/10.4018/IJEGR.2018010101
Criado, J., Pastor, V., & Villodre, J. (2018). Big Data y administraciones públicas en redes sociales.Colección Novagob(3), 1-29.
López, R., & Anaya, R. (2016). Estudiantes universitarios interactuando en red: ¿nnuevos escenariosde interacción, expresión y participación ciudadana? Revista Interamericana de Educaciónde Adultos, 38(1), 48-67. Obtenido de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=457545337004
Al-Aufi, A., Al-Harthi, I., AlHinai, Y., Al-Salti, Z., & Al-Badi, A. (2017). Citizen’s perceptions ofgovernment’s participatory use of social media. Transforming government: People, Process andPolicy, 11(2), 174-194. https://doi.org/10.1108/TG-09-2016-0056
Aguirre, J. (2012). La participación ciudadana y las redes sociales. En Décimo tercer certamen deensayo político (págs. 73-94). Monterrey: CEE. Recuperado el 27 de octubre de 2015, de
http://www.cee-nl.org.mx/educacion/certamen_ensayo/XIIICDEP_MH_Laparticipacion.pdf
Arroyo, E. P. (2019). Aprendizaje 4.0: las ventajas de integrar la tecnología en las aulas 2019. Knotion.
Bataineh, L., & Abu-Shanab, E. (2016). How perceptions of E-participation levels influence theintention to use E-government websites. Transforming Government: Peolple, Process and Policy,10(2), 315-334. https://doi.org/10.1108/TG-12-2015-0058
Bendezú, J. (2018). La ciudadanía en la estrategia comunicacional de Ministerio de Relaciones Exterioresdel Perú. (Tesis de Maestría). Obtenido de http://repositorio.adp.edu.pe/handle/ADP/55
De Frutos, R. (2015). Indicadores mediáticos: herramientas para la participación ciudadana y el acceso a la información. Revista de Comunicación Vivat Academia(130), 87-108.Furnari, D. (2019). Del dicho al hecho. Unanálisis comunicacional de los discursos y políticas participativasen la ciudad de La Plata. Hologramática, 1(29), 41-56.
Gomes, C., & Ribeiro, E. (2009). Análisis de contenido en investigaciones que utilizan metodologíaclínico-cualitativa: aplicación y perspectivas. Revista Latino-am Enfermagem, 17(2).
Hernández, J. C. (agosto de 2009). La alianza por la calidad de la educación: modernización de loscentros escoares y profesionaliación de los maestros.
Herrera, M. (2017). Crowdsourcing y datos abiertos a través del uso de tecnologías móviles comoinstrumento de participación ciudadana en la ciudad de San José de Cúcuta. Cuaderno Activa,9, 37-49.
Hossain, N., Taludker, S., Hoque, R., & Bao, Y. (2018). The use of open government data tocitizen empowerment: an empirical validation of a proposed model. Foresight, 20(6), 665-
680. https://doi.org/10.1108/FS-03-2018-0027 http://www.sct.gob.mx/informacion-general/areas-de-la-sct/coordinacion-de-la-sociedad-de-la-informacion-y-el-conocimiento/el-sistema-
nacional-e-mexico/. (s.f.). http://www.sct.gob.mx/informacion-general/areas-de-la-sct/coordinacion-de-la-sociedad-de-la-informacion-y-el-conocimiento/el-sistema-nacional-e-mexico/.Obtenido de http://www.sct.gob.mx/informacion-general/areas-de-la-sct/coordinacion-de-la-sociedad-de-la-informacion-y-el-conocimiento/el-sistema-nacional-e-mexico
Koorosh, S., Sza, I., & Ahad, R. (2015). Evaluating Citizens’ Participation in the Urban HeritageConservation of Historic Area of Shiraz. Procedia- Social and Behavioral Sciences, 170, 390-400. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.01.049
Kube, M., Hilgers, D., & Koch, G. F. (2014). Explaining voluntary citizen online participation usingthe concept of citizenship: an explanatory study on an open government platform. Journal ofBusiness Economics, 85(8), 873-895. https://doi.org/10.1007/s11573-014-0756-y
Nam, T. (2019). Determinants of local public employee attitudes toward government innovation Government.Government 3.0 in Korea. International Journal of Public Sector Management, 32(4),418-434. https://doi.org/10.1108/IJPSM-06-2018-0134
Negrete-Huelga, K., & Rivera-Magos, S. (2018). Estrategias de comunicación en redes sociodigitalesdesde la práctica del Gobierno Abierto. Cuadernos.info(42), 183-196. https://doi.org/10.7764/
cdi.42.1242
Nurudin, S., Hashim, R., Rahman, S., Zulkifi, N., & Mohamed, S. H. (2015). Public ParticipationProcess at Local Government Administration: A Case Study of the Seremban Municipal Council,
Malaysia. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 211, 505-512. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.11.067
Pitalúa, V. (2008). Nuevos herramientas para la participación ciudadana. (UANL, Ed.) México.Recuperado el 27 de octubre de 2015, de http://www.diputados.gob.mx/sedia/sia/redipal/CVI-
41-08.pdf
Ramos, A. (2017). Información y participación ciudadana en el contexto del gobierno abierto:las potencialidades de la biblioteca pública. Biblios(68), 34-47. https://doi.org/10.5195/biblios.2017.350Rivera, E. (2005). La construcción del gobierno electrónico como un problema de innovación institucional:
la experiencia mexicana. México: Centro de Investigación y Docencia Ecnonómicas.
Rodríguez, M. (2018). Creative citizenship: the new wave for collaborative environments in smart cities.
Revista Latinoamericana de Administración, 31(1), 277-302. https://doi.org/10.1108/ARLA-
04-2017-0133
Rodríguez, R. (2017). ¿En camino hacia el gobierno 2.0?: análisis del uso de redes sociales por los
ministerios españoles para fomentar la transparencia y la participación ciudadana. Estudios sobre
el Mensaje periodístico, 23(2), 937-954.
Royo, S. (8 y 9 de septiembre de 2011). Participación ciudadana, gobierno electrónico y redes sociales.
Foro Iberoamericano de participación ciudadana en la gestión pública del siglo XXI. San José,
Costa Rica. Recuperado el 27 de octubre de 2015, de http://siare.clad.org/fulltext/0073705.pdf
Ruiloba, J. (2014). ¿Es el gobierno local un nuveo espacio para la participación ciudadana? El punto
de vista de los alcaldes. El caso español. Estudios políticos(44), 55-73.
Scolari, C., & Pardo Kuklinski, H. (2006). Web 2.0 Caos conceptual y nuevos mitos en el discurso cibercultural.
IX Congreso IBERCOM, Sevilla- Cádiz.
Sánchez, M., & Martínez, H. (2016). Gobierno local abierto: diagnóstico en México y Oaxaca.
Revista Iberoamericana de las Ciencias Sociales y Humanísticas, 5(10).
Samanes, B. E., & Clares, P. M. (2018). Revolución 4.0, competencias, educación y orientación.
Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 12(2), 4-34.
Sierra, F. (2012). Ciudadanía digital y sociedad de la información en la Unión Europea. Un análisiscrítico. Revista Andamios, 259-282.
Sierra, F. (2013). Ciudadanía, comunicación y ciberdemocracia. Un enfoque sociocrítico del CapitalismoCognitivo. En F. Sierra, Ciudadanía, Tecnología y Cultura. Nodos conceptuales para pensarla nueva mediación digital (págs. 17-56). Barcelona: Gedisa.sinieg.mx. (1 de enero de 2013). sinieg.mx. Obtenido de https://www.snieg.mx/contenidos/espanol/
normatividad/MarcoJuridico/PND_2013-2018.pdf Sistema Nacional E-México. (s.f.). Obtenido de Gobierno de México: https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/67638/CAP-07.pdf
Sola-Morales, S., & Hernández-Santaolalla, V. (2017). Abstención política y nuevas formas departicipación política de los jóvenes: Revista Latina de Comunicación Social(72), 629-648.doi:10.4185/RLCS-2017-1183
Tironi, E., & Cavallo, A. (2008). Comunicación estratégica. Vivir un mundo de señales. Chile: Taurus.
Vizcaíno-Laorga, R., Catalina-García, B., & López de Ayala, M. (2019). Participación y compromisode los jóvenes en el entorno digital. Usos de las redes sociales y percepción de sus consecuencias. Revista Latina de Comunicación Social(74), 554-572. https://doi.org/10.4185/RLCS-2019-1345
Wirtz, B., Weyerer, J., & Rösch, M. (2017). Open government and citizen participation: an empiricalanalysis of citizen expectancy towards open government dara. International Review of AdministrativeSciences, O (0), 1-21. https://doi.org/10.1177/0020852317719996