The employability of the graduates of organizational communication of the UPAEP. A response to social needs
Main Article Content
Abstract
This article shows the level of employability of the graduates of the Communication Degree of the terminal line in organizational communication of five generations, which cover from 2008 to 2016 of the Universidad Popular Autónoma del Estado de Puebla (UPAEP). Theoretical aspects, analysis of different databases and of the results of the surveys of the graduates are exposed as a way to weave the theoretical development and university experience with the social needs.
Likewise, this text proposes to contrast the results of the employability of graduates in organizational communication, on the current demands of the society in which we live.
For this, the theoretical contributions of different authors that reinforce the value and the transcendence of the discipline will be presented, as well as the historical background of the curriculum and the academic program.
Downloads
PLUMX Metrics
Article Details
The author keeps the property rights with no restriction whatsoever and guarantees the magazine the right to be the first publication of the work. The author is free to deposit the published version in any other medium, such as an institutional archive or on his own website.
References
Bourdieu, P. (2003). Cuestiones de Sociología. Madrid: ISTMO.
Chong, B. (2016). Introducción. En B. Chong (Coord.) XXIII Anuario de investigación de las Ciencias de la Comunicación (CONEICC).
Díaz, B. F. (1999). Elaboración del perfil profesional. En Metodología de Diseño Curricular para Educación Superior (pp. 85-104). México: Trillas.
Díaz Barriga Arceo, F., & Hernández Rojas, G. (1999). Estrategias de enseñanza para la promoción de aprendizajes significativos, en estrategias docentes. México: McGraw-Hill.
Federal, G. (3 de marzo de 2019). Observatorio Laboral Mexicano. Recuperado de https://www.observatoriolaboral.gob.mx/#/
Fuentes Navarro, R. (19 de enero de 2012). Diálogos de la comunicación. Recuperado de http://www.dialogosfelafacs.net/wp-content/uploads/2012/
Guzmán Paz, V. (2012). Comunicación Organizacional. Estado de México: Red Tercer Milenio.
León Duarte, G. A. (2011). Estudios de la Comunicación. Estrategias Metodológicas y Competencias Profesionales en Comunicación. Ciudad de México: Pearson.
Pérez, C. E. (Enero de 2018). La Ética y la Responsabilidad Social Organizacional, conceptos fundamentales en la formación y desarrollo profesional de los especialistas de la Comunicación Organizacional en México y España. La Ética y la Responsabilidad Social Organizacional, conceptos fundamentales en la formación y desarrollo profesionalde los especialistas de la Comunicación Organizacional en México y España. Ciudad de México, México.
Puebla, U. P. (18 de junio de 2000). Rediseño curricular, Licenciatura en Comunicación. Rediseño curricular, argumentación. Puebla, Puebla, México.
Puebla, U. P. (Diciembre 2017). Rediseño curricular, Licenciatura en Comunicación y Medios Digitales. Rediseño curricular, argumentación. Puebla, Puebla, México.
Queris Rojas, M., Almirall Cabrera, A., Capote García, L., & Alfonso Robayna, D. (2012). Diagnóstico del proceso de Comunicación Organizacional. Ingeniería Industrial, 161-174.
Rebeil, M. (2016). Entrevista Desarrollo del Grupo de Investigación 8. Comunicación Integral de las Organizaciones, México.
Sánchez, O. C. (2014). Los egresados de comunicación y el mercado laboral: un estudio de trayectorias profesionales. Scielo, 40-45.
Secretaría de Desarrollo Social. (2011). Cuenta de la Hacienda Pública Federal. Recuperado de http://www.corresponsabilidad.gob.mx/sistema/sirfosc/seccionpagina/contenido/seccioncontenido/Anexos/archivos/Anexo107.pdf
Superior, S. D. (4 de marzo de 2019). Reconocimientos de validez oficial de estudios del tipo superior. Recuperado de https://www.sirvoes.sep.gob.mx/sirvoes/mvc/consultas