Family, communication and reading: an approach from intersubjectivity, communication and education, and reception studiesz
Main Article Content
Abstract
The main contributions are analyzed that from the field of communication have been made around the issues related to family, communication and reading since 2009 until 2016 from intersubjectivity, communication and education, and reception studies. The work was done based on the qualitative study of 15 articles published by publications of the Mexican Association of Communication Researchers (AMIC), the Latin American Association of Communication Researchers (ALAIC) and the Latin American Federation of Social Communication Faculties (FELAFACS). The results indicate that researchers’ interest in interpersonal relationships faces the reductionist vision of understanding communication only from mass media and technological advances.
Downloads
PLUMX Metrics
Article Details
The author keeps the property rights with no restriction whatsoever and guarantees the magazine the right to be the first publication of the work. The author is free to deposit the published version in any other medium, such as an institutional archive or on his own website.
References
Franco, H. (2011). Educar en tiempos de pantallas: Alfabetización familiar mediática sobre el uso y consumo de los medios de comunicación al interior del hogar. En A.-U. A. Hidalgo, XXIII Anuario de Investigación AMIC (pp. 68-92). México: AMIC-Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo. https://doi.org/10.21041/conpat2019/v3rec232
Gómez, A. (2015). Aspectos representacionales del acoso escolar como expresión de la violencia simbólica. En A.-U. A. Querétaro, Memorias XXVII Encuentro Nacional de la AMIC (pp. 4359-4383). México: AMIC-Universidad Autónoma de Querétaro. https://doi.org/10.24850/j-tyca-2018-01-04
Gutiérrez, A. (2011). Reflexiones de la intersubjetividad: La comunicación interpersonal como elemento para el desarrollo de la colectividad. En A.-U. A. Hidalgo, Memorias XXIII Encuentro Nacional AMIC (pp. 15-31). México: AMIC-Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo. https://doi.org/10.21041/conpat2019/v3rec232
Huerta-Wong, J. (2011). Like Parents, Like Citizens: Mexican Children’s Political Socialization. En A.-U. A. Hidalgo, Memorias XXIII Encuentro Nacional AMIC (pp. 83-100). México: AMIC-Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo. https://doi.org/10.21041/conpat2019/v3rec232
Inzunza, B. (2015). Las mediaciones como marco interpretativo de los estudios de recepción. En M. F. (Ed.), Memorias XV Encuentro FELAFACS (pp. 589-601). Medellín, Colombia:
FELAFACS-Universidad de Antioquia. https://doi.org/10.18273/revsal.v50n3-2018006
Martínez, F. (2012). ¿Qué significa leer? En A.-U. d. República, Memorias XI Congreso Latinoamericano de Investigadores de la Comunicación (pp. 319-340). Uruguay: ALAIC-Universidad de la República. https://doi.org/10.5327/z1982-1247201500020006
Millán, M. (2015). La construcción de la paz desde la praxis de vida y el diálogo cortés e intersubjetivo. En A.-U. A. Querétaro, Memorias XXVII Encuentro Nacional AMIC (pp. 4453-4461). México: AMIC-Universidad Autónoma de Querétaro. https://doi.org/10.22201/fi.25940732e.2012.13n3.027
Pedraza, J. (2011). La comunicación interpersonal en un contexto migratorio, un análisis intergeneracional. En A.-U. A. Hidalgo, Memorias XXIII Encuentro Nacional AMIC (pp. 62-82). México: AMIC-Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo. https://doi.org/10.21041/conpat2019/v3rec232
Quiroz, T. (2012). Lectura, aprendizajes y tecnologías. En A.-U. d. República, Memorias xi Congreso Latinoamericano de Investigadores de la Comunicación (pp. 370-386). Uruguay: ALAIC-Universidad de la República. https://doi.org/10.5327/z1982-1247201500020006
Rodríguez, A. (2015). Perspectivas neurocéntricas y la constitución de audiencias de la temprana infancia. En M. F. (Ed.), Memorias XV Encuentro FELAFACS (pp. 545-559). Medellín, Colombia: FELAFACS-Universidad de Antioquia. https://doi.org/10.18273/revsal.v50n3-2018006
Sánchez, R. (2011). Negociación de significados sobre la participación política en niños. Mediación familiar y fuentes informativas noticiosas en dos grupos de niños de la ciudad de Querétaro de padres con diferente grado de participación política en organizaciones de la soc. En A.-U. A. Hidalgo, Memorias XXIII Encuentro Nacional AMIC (pp. 161-172). México: AMIC-Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo. https://doi.org/10.2307/j.ctvktrwjp.19
Sanseáu, T. (2015). La escritura: de la exposición a la argumentación. El proceso de lectura y escritura en los ingresantes universitarios. En M. U. (Ed.), Memorias XV Encuentro FELAFACS (pp. 518-530). Medellín: FELAFACS-Universidad de Antioquia. https://doi.org/10.15645/alabe.2015.11.6
Trejo, G. (2011). Curso-taller de educación para la comunicación con madres de familia de sectores rurales. Elementos teóricos y contextuales. En A.-U. A. Hidalgo, Memorias XXIII Encuentro Nacional AMIC (pp. 150-170). México: AMIC-Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo. https://doi.org/10.21041/conpat2019/v3rec232
Viñas, R. (2012). Ser joven, leer y escribir para contar. En A.-U. d. República, Memorias XI Congreso Latinoamericano de Investigadores de la Comunicación (pp. 353-369). Montevideo, Uruguay: ALAIC-Universidad de la República. https://doi.org/10.35537/10915/44649