Family, communication and reading: an approach from intersubjectivity, communication and education, and reception studiesz

Main Article Content

Luz Zareth Moreno Basurto

Abstract

The main contributions are analyzed that from the field of communication have been made around the issues related to family, communication and reading since 2009 until 2016 from intersubjectivity, communication and education, and reception studies. The work was done based on the qualitative study of 15 articles published by publications of the Mexican Association of Communication Researchers (AMIC), the Latin American Association of Communication Researchers (ALAIC) and the Latin American Federation of Social Communication Faculties (FELAFACS). The results indicate that researchers’ interest in interpersonal relationships faces the reductionist vision of understanding communication only from mass media and technological advances.

Downloads

Download data is not yet available.

PLUMX Metrics

Article Details

How to Cite
Moreno Basurto, L. Z. (2019). Family, communication and reading: an approach from intersubjectivity, communication and education, and reception studiesz. Sintaxis, (3), 33–48. https://doi.org/10.36105/stx.2019n3.02
Section
Artículos
Author Biography

Luz Zareth Moreno Basurto, Universidad Anáhuac México

Doctorante del Doctorado en Investigación de la Comunicación de la Universidad Anáhuac México (PNPC-CONACYT). Maestra en Educación con Especialidad en Comunicación y Maestra en Ética Aplicada. Licenciada en Ciencias de la Comunicación.

References

Cisneros, J. (2011). La violencia de estado en la incomunicación familiar. Notas para un marco contextual. En A.-U. A. Hidalgo, Memorias XXIII Encuentro Nacional AMIC(pp. 82-101). México: AMIC-Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo. https://doi.org/10.21041/conpat2019/v3rec232
Franco, H. (2011). Educar en tiempos de pantallas: Alfabetización familiar mediática sobre el uso y consumo de los medios de comunicación al interior del hogar. En A.-U. A. Hidalgo, XXIII Anuario de Investigación AMIC (pp. 68-92). México: AMIC-Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo. https://doi.org/10.21041/conpat2019/v3rec232
Gómez, A. (2015). Aspectos representacionales del acoso escolar como expresión de la violencia simbólica. En A.-U. A. Querétaro, Memorias XXVII Encuentro Nacional de la AMIC (pp. 4359-4383). México: AMIC-Universidad Autónoma de Querétaro. https://doi.org/10.24850/j-tyca-2018-01-04
Gutiérrez, A. (2011). Reflexiones de la intersubjetividad: La comunicación interpersonal como elemento para el desarrollo de la colectividad. En A.-U. A. Hidalgo, Memorias XXIII Encuentro Nacional AMIC (pp. 15-31). México: AMIC-Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo. https://doi.org/10.21041/conpat2019/v3rec232
Huerta-Wong, J. (2011). Like Parents, Like Citizens: Mexican Children’s Political Socialization. En A.-U. A. Hidalgo, Memorias XXIII Encuentro Nacional AMIC (pp. 83-100). México: AMIC-Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo. https://doi.org/10.21041/conpat2019/v3rec232
Inzunza, B. (2015). Las mediaciones como marco interpretativo de los estudios de recepción. En M. F. (Ed.), Memorias XV Encuentro FELAFACS (pp. 589-601). Medellín, Colombia:
FELAFACS-Universidad de Antioquia. https://doi.org/10.18273/revsal.v50n3-2018006
Martínez, F. (2012). ¿Qué significa leer? En A.-U. d. República, Memorias XI Congreso Latinoamericano de Investigadores de la Comunicación (pp. 319-340). Uruguay: ALAIC-Universidad de la República. https://doi.org/10.5327/z1982-1247201500020006
Millán, M. (2015). La construcción de la paz desde la praxis de vida y el diálogo cortés e intersubjetivo. En A.-U. A. Querétaro, Memorias XXVII Encuentro Nacional AMIC (pp. 4453-4461). México: AMIC-Universidad Autónoma de Querétaro. https://doi.org/10.22201/fi.25940732e.2012.13n3.027
Pedraza, J. (2011). La comunicación interpersonal en un contexto migratorio, un análisis intergeneracional. En A.-U. A. Hidalgo, Memorias XXIII Encuentro Nacional AMIC (pp. 62-82). México: AMIC-Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo. https://doi.org/10.21041/conpat2019/v3rec232
Quiroz, T. (2012). Lectura, aprendizajes y tecnologías. En A.-U. d. República, Memorias xi Congreso Latinoamericano de Investigadores de la Comunicación (pp. 370-386). Uruguay: ALAIC-Universidad de la República. https://doi.org/10.5327/z1982-1247201500020006
Rodríguez, A. (2015). Perspectivas neurocéntricas y la constitución de audiencias de la temprana infancia. En M. F. (Ed.), Memorias XV Encuentro FELAFACS (pp. 545-559). Medellín, Colombia: FELAFACS-Universidad de Antioquia. https://doi.org/10.18273/revsal.v50n3-2018006
Sánchez, R. (2011). Negociación de significados sobre la participación política en niños. Mediación familiar y fuentes informativas noticiosas en dos grupos de niños de la ciudad de Querétaro de padres con diferente grado de participación política en organizaciones de la soc. En A.-U. A. Hidalgo, Memorias XXIII Encuentro Nacional AMIC (pp. 161-172). México: AMIC-Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo. https://doi.org/10.2307/j.ctvktrwjp.19
Sanseáu, T. (2015). La escritura: de la exposición a la argumentación. El proceso de lectura y escritura en los ingresantes universitarios. En M. U. (Ed.), Memorias XV Encuentro FELAFACS (pp. 518-530). Medellín: FELAFACS-Universidad de Antioquia. https://doi.org/10.15645/alabe.2015.11.6
Trejo, G. (2011). Curso-taller de educación para la comunicación con madres de familia de sectores rurales. Elementos teóricos y contextuales. En A.-U. A. Hidalgo, Memorias XXIII Encuentro Nacional AMIC (pp. 150-170). México: AMIC-Universidad Autónoma del Estado de Hidalgo. https://doi.org/10.21041/conpat2019/v3rec232
Viñas, R. (2012). Ser joven, leer y escribir para contar. En A.-U. d. República, Memorias XI Congreso Latinoamericano de Investigadores de la Comunicación (pp. 353-369). Montevideo, Uruguay: ALAIC-Universidad de la República. https://doi.org/10.35537/10915/44649