The Education of Scientific Researchers in Communication
Main Article Content
Abstract
Called upon by the LAURDS-Erasmus+ Conference held at USMA, Panama, the paper analyses the foundations and key elements upon which the Ph.D. Program in Communication Research within the School of Communication at Universidad Anáhuac México became a twofold successful case as a Center for Applied Communication Research and as a Doctoral Program for Communication researchers, given the Latin American context. The paper discusses, the foundation of the Center for Applied Communication Research and the main key points for the education of researchers, the obstacles that need be attended as well as the main support elements that contribute to training and tutelage of Communication Researchers. The article concludes that scientific research within educational institutions contribute to the d economic and social development within nations.
Downloads
PLUMX Metrics
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The author keeps the property rights with no restriction whatsoever and guarantees the magazine the right to be the first publication of the work. The author is free to deposit the published version in any other medium, such as an institutional archive or on his own website.
References
Arévalo, R., y Rebeil, M.A. (Coords.) (2017). Responsabilidad social en la comunicación digital organizacional.
Tirant Lo Blanch; Universidad Anáhuac México; Red Internacional de Investigación y Consultoría en Comunicación (RIICC).
Del Prado, R. (2018). Ética de la comunicación. Gedisa; Universidad Anáhuac México.
Del Prado, R. (2016). Políticas para la justicia y la comunicación. Más allá del pragmatismo y la deconstrucción.
Limusa; Universidad Anáhuac México.
Federación latinoamericana de Facultades de Comunicación social. (2009). Mapa de los centros y programas de formación de comunicadores y periodistas en América Latina y el Caribe. Federación latinoamericana de Facultades de Comunicación social.
Fuentes, R. (2002). Investigación y Posgrados en Comunicación en México: Los desafíos del siglo XXI. VI Congreso Latinoamericano de Investigadores de la Comunicación, ALAIC. Bolivia.
http://www.eca.usp.br/associa/alaic/material%20congresso%202002/congBolivia2002/
trabalhos%20completos%20Bolivia%202002/GT%20%209%20%20Maria%20Immaculata/
Raul%20Fuentes%20Navarro.doc
Erasmus Programme of the European Union (Erasmus+). https://ec.europa.eu/programmes/erasmus-plus/node_en
Latin American University Research and Doctoral Support (laurds). https://qlu.ac.pa/laurds/sobre-laurds/.
Rebeil, M.A. México: fragmentación de la oferta educativa. Mapa de los centros y programas de formación de comunicadores y periodistas en América Latina y el Caribe. (2009). Federación Latinoamericana de Facultades de Comunicación social.
Rebeil, M.A., y Del Prado, R. (Coords.) (2016). De la teoría a la práctica: Procesos de Comunicación para los problemas nacionales. Universidad Anáhuac México.
Rebeil, M.A. (2014, Julio-Septiembre). Para una comprensión de la Teoría Práctica de la Comunicación. Razón y Palabra, 87, 1-34. www.razonypalabra.org.mx
Rebeil, M.A. (Coord.). (2016). Instituciones y organizaciones mediáticas. Imperativos éticos para la democracia.
Tirant Humanidades; Universidad Anáhuac México; Red Internacional de Investigación y Consultoría en Comunicación (RIICC).
Rebeil, M.A., y Montoya, A. (Coords.). (2014). Ética, Medios y Democracia. Tirant Humanidades; Universidad Anáhuac México.
Rebeil, M.A. (Coord.). (2012). Responsabilidad Social Organizacional. Trillas.
Rebeil, M.A. (Coord.). (2008). Comunicación Estratégica en las Organizaciones (2a. reimpresión). Trillas.
Rebeil, M., Cienfuegos, C., y Arévalo, R. (Coords.). (2017). CLAEP en la formación del campo de la comunicación y el periodismo en América Latina. Universidad Anáhuac México.