Hypermedia communication and young people
Main Article Content
Abstract
This text describes young audiences in the Mexican context; the role that hypermedia plays today in their lives and the social, economic, cultural and political implications that derive from the mediatization of life and culture. Young people, as can be seen throughout the many studies that have been carried out at the international level, live in a particular moment in history that has led them to establish deeper links with the media, which have become the point of convergence between youth cultures, popular culture, identity practices, scenarios where urban life and its corporality are amplified. This research aims to account for the youth condition to place it in the sociocultural context, given that the notion of youth is a relational social construction. Therefore, this text serves as a cartography for readers to navigate through the different cultures, practices, and forms of self-recognition and heterorecognition of youth cultures and their media consumption.
Downloads
PLUMX Metrics
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The author keeps the property rights with no restriction whatsoever and guarantees the magazine the right to be the first publication of the work. The author is free to deposit the published version in any other medium, such as an institutional archive or on his own website.
References
15-Estudio-sobre-los-Habitos-de-los-Usuarios-de-Internet-en-Mexico-2019-version-publica/lang,es-es/?Itemid=
Buckingham, D. (2005). Educación en medios: Alfabetización, aprendizaje y cultura contemporánea. Paidós Ibérica.
Buckingham, D. (2008). Más allá de la tecnología. Aprendizaje infantil en la era de la cultura digital. Manantial.
Daniels, J. (2008). Race, civil rights, and hate speech in the digital era. En A. Everett, Learning Race and Ethnicity: Youth and Digital Media (págs. 129-155). The mi t Press.
David, P. (1999). Children’s Access to Media and Media Use. En C. Von Feilitzen, & U. Carlsson,
Children and Media. Image Education Participation. Yearbook 1999. Nordicom.
Debray, R. (2001). Introducción a la mediología. Paidós.
Fondo de Población de las Naciones Unidas en México. (2011). Marco de acción sobre adolescentes y jóvenes. http://www.unfpa.org.mx/estrategia_jovenes.php
Gómez, H. (2008). Estratos espaciales y de comunicación en los estudios sobre la juventud. Una revisión
de los estudios de los consumos culturales juveniles en México. En M. A. Rebeil Corella, XV Anuario de Investigación de la Comunicación, CONEICC (págs. 185-214). CONEICC; Universidad
Anáhuac; Universidad Mayab; Universidad Iberoamericana León; Universidad Autónoma de San Luis Potosí; Tecnológico de Monterrey.
Hidalgo, J. (2011). I-dentidad hipermedial: nuevos medios, nuevas audiencias, ¿nuevas identidades? Revista del Centro de Investigación. Universidad La Salle, 9(35), 5-10. http://www.redalyc.org/
pdf/342/34218346002.pdf
Hidalgo, J. (2019). Jóvenes hipermediales: hipermediatización del Yo y las juventudes hiperconectadas. En D. Barredo Ibáñez, M. Rodrigues da Cunha, y J. Hidalgo Toledo, Jóvenes, participación y medios de comunicación digitales en América Latin (págs. 17-46). Cuadernos Artesanales de Comunicación.
Inegi. (2011). Estadísticas de Población, Hogares y Vivienda. Distribución por edad y sexo. Instituto Nacional de Estadística y Geografía.
Inegi. (2015). Principales resultados de la Encuesta Intercensal 2015: Estados Unidos Mexicanos. Insituto Nacional de Estadística y Geografía.
Instituto Mexicano de la Juventud. (2011). Encuesta Nacional de Juventud 2010. http://www.imjuventud.gob.mx/imgs/uploads/Presentacion_ENJ_2010_Dr_Tuiran_V4am.pdf
Kirsh, S. J. (2010). Media and youth: A developmental perspective. Wiley-Blackwell.
Manovich, L. (2012). El lenguaje de los nuevos medios de comunicación: la imagen en la era digital. Paidós.
Mendoza, M. E., y Tapia Colocia, G. (2011). Situación demográfica de México 1910-1920. (F. d. México, Productor).www.unfpa.org.mx/publicaciones/cuadro_4.pdf
Montero, Y. (2006). Televisión, valores y adolescencia. Gedisa.
Poniewozik, J. (2005). The big fat year in culture. En R. B. Browne, Profiles of popular culture: a reader (págs. 376-388). The University of Wisconsin Press.
Postman, N. (1994). Tecnopolis: la rendición de la cultura a la tecnología. Galaxia Gutenberg.
Reguillo, R. (2000). Las culturas juveniles: un campo de estudio. Breve agenda para la discusión. En G., Medina, Aproximaciones a la diversidad juvenil. El Colegio de México.
Schor, J. (2006). Nacidos para comprar: los nuevos consumidores infantiles. Paidós.
Silverstone, R. (1994). Televisión y vida cotidiana. Amorrortu Editores.
Silverstone, R. (2004). ¿Por qué estudiar los medios? Amorrortu Editores.
Strauss, W., y Howe, N. (1991). Generations: The history of America’s Future, 1584 to 2069. Harper Perennial.
Umaschi Bers, M. (2008). Civic identities, online technologies: from designing civics curriculum to supporting civic experiences. En W. L. Bennett, Civic Life Online: Learning How Digital Media Can Engage Youth (pp. 139-160). The miMIt Press.
Urteaga, M. (2000). Formas de agregación juvenil. En A. Pérez Islas, Jóvenes: Una evaluación del conocimiento. La investigación sobre la juventud en México 1986-1999. Instituto Mexicano de la Juventud; Centro de Investigación y Estudios sobre la Juventud.
Urteaga, M. (2010). Género, clase y etnia. Los modos de ser joven. En R. Reguillo, Los jóvenes en México (págs. 15-51). Fondo de Cultura Económica; Conaculta.
Urteaga, M. (2011). La construcción juvenil de la realidad: jóvenes mexicanos contemporáneos. Universidad
Autónoma Metropolitana; Juan Pablos Editor.
Watkins, S. C. (2009). The young & the digital: What the migration to social-network sites, games, and
anytime, anywhere media means for our futur. Beacon Press.
Zygmunt, B. (1998). Globalization: The Human Consequences. Polity.