Hypermedia communication and young people

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Jorge Alberto Hidalgo Toledo, Dr.
https://orcid.org/0000-0002-6204-9534
Luis Felipe Ramírez Alvarado, Dr.
https://orcid.org/0000-0001-7350-5825

Abstract

This text describes young audiences in the Mexican context; the role that hypermedia plays today in their lives and the social, economic, cultural and political implications that derive from the mediatization of life and culture. Young people, as can be seen throughout the many studies that have been carried out at the international level, live in a particular moment in history that has led them to establish deeper links with the media, which have become the point of convergence between youth cultures, popular culture, identity practices, scenarios where urban life and its corporality are amplified. This research aims to account for the youth condition to place it in the sociocultural context, given that the notion of youth is a relational social construction. Therefore, this text serves as a cartography for readers to navigate through the different cultures, practices, and forms of self-recognition and heterorecognition of youth cultures and their media consumption.

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How to Cite
Hidalgo Toledo, J. A., & Ramírez Alvarado, L. F. (2021). Hypermedia communication and young people. Sintaxis, 83–95. https://doi.org/10.36105/stx.2021edesp50aniv.05
Section
Artículos
Author Biographies

Jorge Alberto Hidalgo Toledo, Dr., Universidad Anáhuac México

Investigador del CICA, Universidad Anáhuac México. Doctor en Comunicación Aplicada por la Universidad Anáhuac. Coordinador Académico de Posgrados de la Facultad de Comunicación de la Universidad Anáhuac México. Expresidente del CONEICC. Expresidente de la AMIC, Vicepresidente de Asuntos Educativos de la Academia Mexicana de la Comunicación y Secretario de la Asociación de Comunicadores Católicos Signis México. Coautor de: Transformaciones mediáticas y comunicacionales en la era posdigital (2021); Medios y mediaciones en la cultura digital (2017); Signo vital: comunicación estratégica en la promoción de la salud (2011); y Comunicación Masiva en Hispanoamérica: Cultura y literatura mediática (2005).

Luis Felipe Ramírez Alvarado, Dr., Universidad Anáhuac México

Investigador del CICA, Universidad Anáhuac México. Doctor en Estudios Humanísticos por el Tecnológico de Monterrey, Campus Ciudad de México. Coordinador de la Licenciatura en Comunicación para la Facultad de Comunicación de la Universidad Anáhuac México, Campus Sur. Profesor invitado por la Universidad de Savoie Mont-Blanc, Francia para el Master en Création Numérique. Coautor de Phenomenological perspectives on the communication modalities of 360 video (2020); The visual analysis of urban realities trough 360 video: The 19S earthquake case in México and the Project S19 (2019); The visual representation of the hologram: a comparative approach to its political and social uses (2018); The Performance of Innovation Systems for the Cases of Mexico and Korea in the Context of Knowledge Societies (2015).

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