Lights at night: Sustainability, the city from a historical horizon and cinematographic communication
Main Article Content
Abstract
The article was written to commemorate the 50 years of the Faculty of Communication of the Anahuac University and begins by comparing it with the trajectory of a modern city. It realizes some symptoms of the environmental crisis (climate change, health crisis, environmental deterioration of ecosystems, etc.), to propose the collective and perennial social construction of sustainability, reviewing two models that have synthesized their theoretical and practical tendencies. The historical structures of cities are documented, and it is proposed to continue making public policies for sustainability. Finally, some cinematographic communicative products are recovered that problematize the city and the environment. Conclusions are reached on civil and governmental actions in favor of sustainability.
Downloads
PLUMX Metrics
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
The author keeps the property rights with no restriction whatsoever and guarantees the magazine the right to be the first publication of the work. The author is free to deposit the published version in any other medium, such as an institutional archive or on his own website.
References
Cortés, G., y Peña, J. (2015). De la sostenibilidad a la sustentabilidad. Modelo de desarrollo sustentable
para su implementación en políticas y proyectos. Revista Escuela de Administración de Negocios, 78, 40-54.
Gordon-Childe, V. (1975). El origen de la civilización. Fondo de Cultura Económica.
Panel Intergubernamental de Expertos sobre el Cambio Climático. (2014). Quinto Informe de evaluación sobre impacto adaptación y mitigación de Cambio Climático. https://www.ipcc.ch/sr15/
Panel Intergubernamental de Expertos sobre el Cambio Climático. (2014). Informe de síntesis. https://www.ipcc.ch/site/assets/uploads/2018/02/SYR_AR5_FINAL_full_es.pdf
Panel Intergubernamental de Expertos sobre el Cambio Climático. (2018). Special report Global Warming of 1.5 ºC. https://www.ipcc.ch/site/assets/uploads/sites/2/2019/09/IPCC-Special-Report-1.5-SPM_es.pdf
Leff, E, et. al. (2002). Manifiesto por la vida. Por una Ética para la Sustentabilidad. Ambiente & Sociedad, (10), 2-14.
Organización de las Naciones Unidas. (2014). Crece población urbana en el mundo. https://www.voanoticias.com/a/reporte-mega-ciudades-problemas/1955186.html
Ramírez, R., y Meixueiro, A. (2015). Cine y Educación Ambiental. Universidad de Guadalajara.
Ramírez, R., y Arévalo, R. (2017). Comunicación Sustentable y Responsabilidad Social Empresarial. Tirant lo Blanch, pp. 5-45.
Ramírez, R., y Meixueiro A. (2017). La representación de la ciencia en el cine y dos propuestas educativas. En Reyes, J. Castro, E. y Noguera P. La vida como centro arte y educación ambiental (pp. 117-144). Universidad de Guadalajara; Universidad Nacional de Colombia.
Sauvé, L. (1996). Environmental education and sustainable development: A further appraisal. Canadian Journal of Environmental Education, 1, 7-34.
Sauvé, L. (2006). Educar para el debate. Revista Trayectorias de Ciencias Sociales, 20 y 21, 74-87.
Science y Policy for People and Nature. (2019). Media Release: Nature’s Dangerous Decline ‘Unprecedented’; Species Extinction Rates ‘Accelerating’. https://www.ipbes.net/news/Media-Release- Global-Assessment
Soto-Cortés, J. (2015). El crecimiento urbano de las ciudades: enfoques desarrollista, autoritario, neoliberal y sustentable. Revista Paradigma económico, 7(1), 127-149.
Toledo, V. (2015). ¿De qué hablamos cuando hablamos de sustentabilidad? Una propuesta ecológico política. Revista Interdisciplina, 3(7), 35-55.
Voz de América. (2019). Reporte megaciudades. https://www.voanoticias.com/a/reporte-mega-ciudades-problemas/1955186.html