Philosophical approach to the current debates in neurosciences: the identity problem and its social repercussion
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Abstract
This article analyzes the problem of human identity concerning the neuroscientific interventions on the brain. It questions the pla- ce, role and construction of the identity and its repercussions, in order to be altered, either to find a cure or just to enhance certain functions. Also, it is studied if there is a determinism in ethical conducts and the consequences of this affirmation. Finally, it is confirmed that identity is located at the ontological level and, therefore, even when it maintains a close relationship with the social environment, it does not depend on it, for its development.
Are we our brains? This is one of the questions that arise with a greater eco, in face of the current new findings, in neuroscien- ces. The possibility to determine the biological place where phe- nomena that we thought specific or particular of a transcendent dimension, or even spiritual ones such as the emotions and hu- man feelings, are found, opens the debate about a reductionist view where the essence itself of the human being would be deter- mined by his brain functions; in this way, several consequences are drawn of such vision, either at a conduct and human behavior level, as well as at a human sensations and personality formation level. Neurosciences break schemes of traditional thinking that it is worthwhile to address, in light of their advancement, and of the revolution it generates day by day.
In this paper, we are going to address these controversial fin- dings, and their consequences for an integral understanding of the human being and of his being a person, beginning with an analytic vision of two facets, where the debate about the biological reductionism, shows its most voracious face: in the first place, re- garding the philosophical problem of the human beings identity, and in second place whatever is concerning to the human con- duct and its social behavior.
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References
513-546.
2 NÚÑEZ, P. Las seis versiones de la bioética. Persona y Bioética, Universidad de
La Sabana. 2009. (Acceso el 25.03.2016 En: http://personaybioetica.unisabana.
edu.co/index.php/personaybioetica/article/view/626/1803).
3 En los presocráticos la preguntaba versaba sobre el principio constitutivo de las
cosas, el “arjé”. Las respuestas variaban desde lo material y observable –como el
agua para Tales de Mileto– hasta llegar a concepciones inmateriales –como el “apeiron”
de Anaximandro–, pasando por el “aire” de Anaxímenes y el “nous” de Anaxágoras.
Entrada la época de oro de la filosofía griega, para Sócrates el alma existía
en el cuerpo y debía liberarse de éste para alcanzar su verdadera felicidad. Lo
mismo sucedía para Platón, para quien las almas habitaban el “topus uranus”, y a
él volvían cuando se liberaban del cuerpo que las mantenía presas. Por su parte
Aristóteles, con un pensamiento más evolucionado, en su tratado “De anima” sostenía
que el alma o “psyqué” es lo que diferencia ontológicamente a los vivientes
de los no vivientes. Por su parte, Tomás de Aquino hablaba del alma entendida
como principio vital. Así pues, de esta tradición llega la posibilidad de pensar que
el ser humano es algo más que la materia que lo compone. Las posibilidades de
entender este principio siguen siendo, hasta nuestros días, infinitas.
4 Se sugiere la lectura de BLANCO, C. Historia de la neurociencia. Madrid: Biblioteca
Nueva; 2014.
5 PÉREZ, M. El magnetismo de las neuroimágenes: moda, mito e ideología del cerebro.
Papeles del Psicólogo. 2011; 31 (2): 98-112.
Aproximación filosófica a los debates actuales en neurociencias
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6 PICCINI, G. Foundational issues in cognitive Neurosciencies. In CLAUSEN, J.,
LEVY, N. Handbook of Neuroethics. Nueva York-Londres: Springer; 2014. p. 3-7.
7 ARISTÓTELES. Metafísica. Buenos Aires: Sudamericana; 2000. p. 272-273.
8 Cfr. BUBER, M. ¿Qué es el hombre? 6ª ed. México: Fondo de Cultura Económica;
1967. p. 9.
9 CRICK, F. The Astonishing Hypothesis: The Scientific Search for the Soul. New
York: Touchstone Press; 1994. In LEVIN, Y., AHARON, I. Reverse inference and
mind-brain identity. Journal of cognition and neuroethics. 3(2): 23-45. p. 27-28.
10 En el libro “Handbook of Neuroethics” anteriormente mencionado, la sección
número 5 intitulada “Neuroethics and Identity” (pps. 365-459), incluye una variada
exposición sobre la identidad vista a partir de las neurociencias.
11 MACKENZIE, C., WALKER, M. Neurotechnologies, personal identity and ethics of
authenticity. In CLAUSEN, J., LEVY, N. Op cit. p. 377.
12 MACKENZIE, C., WALKER, M. Neurotechnologies, personal identity and ethics of
authenticity. In CLAUSEN, J., LEVY, N. Op cit. p. 380.
13 Éste constituye uno de los dilemas más acuciantes en torno a las neurociencias,
ya que se piensa que la identidad de una persona se ve seriamente alterada
en el momento de haberle realizado alguna intervención sobre su cerebro, aun si
ésta tenía por objetivo la cura o el tratamiento de algún padecimiento. Cfr. GALERT,
T. Impact of brain interventions on personal identity. In CLAUSEN, J., LEVY, N.
Op cit. p. 407-422.
14 DI CAMILLO, S.G. El argumento de “Lo uno sobre lo múltiple” en el Tratado sobre
las ideas de Aristóteles. Synthesis, La Plata. 2010; 17: 47-63. (Acceso el
26.03.20 16En:h ttp: //www. scie lo. org.ar/scie lo.php? script=sci_arttext&pid
=S032812052010000100004&lng=es&tlng=es).
15 Se entiende por “afectado” la capacidad de ser “influenciado”, “modificado” por
el entorno, sin que necesariamente cobre un sentido pesimista de afectación negativa;
únicamente se entiende el término como “apertura” a los procesos de interacción,
intercambio y modificación –interna y externa– de una realidad.
16 Cfr. KENNETH, J. Mental disorder, moral agency and the self. In Steinbock B. The
Oxford Handbook of Bioethics. Nueva York: Oxford University Press; 2007. p. 90.
17 GALERT, T. Impact of brain interventions on personal identity. In CLAUSEN, J.,
LEVY, N. Op cit. p. 408-410.
18 Se sugiere la lectura del apartado Neuroenhacement de Bert Godjin en CLAUSEN,
J., LEVY, N. Op cit. pp. 1167-1177.
19 Cfr. BALAGUER. Determinism and its relevance to the free will question. In
CLAUSEN, J., LEVY, N. Op cit. pp.231-253.
20 Entendiendo por teoría clásica aquella que se dibuja en la línea de pensamiento
aristotélico-tomista, en donde se afirma que la existencia humana tiene un “telos”
interno que la dirige, según Aristóteles a buscar su felicidad y según Tomás
de Aquino al bien; que se inscribe en la ley natural que, a su vez, está grabada en
el seno mismo de su ser. Cfr. GARCÍA, J.A. Antropología filosófica: una introducción
a la filosofía del hombre. 5ª ed. Navarra: EUNSA; 2010. pp. 156-161.
M. E. de los Ríos Uriarte
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21 Ver la idea de Santo Tomás que afirma que los dos bienes principales que se
deben perseguir son la conservación de la propia vida y la propagación de la especie.
Cfr. DE AQUINO, T. Suma Teológica: Parte I. Cuestión 97 y 98. (Acceso el
26.03.2016 En: http://biblioteca.campusdominicano.org/1.pdf).
22 BUBLIT, C., DESLE, M. A duty to remeber, a right to forget? Memory manipulation
and the law. In CLAUSEN, J., LEVY, N. Op cit. pp. 1279-1309.
23 GOOLD, I., MASLEN, H. Responsibility enhancement and the law of negligence. In
CLAUSEN J. LEVY N. Op cit. pp.1363-1381.