Different epistemological approaches in Master’s programs in Bioethics
Main Article Content
Abstract
The work based on a random compilation of some Master’s programs offered in the Spanish language in Spain and Latin America, aims to show the plurality of presentations on Bioethics and, based on these findings, to rethink the concept of interdisciplinary for teaching purposes. The problem based on which we started was; what sense should be given to the expression interdiscipline when used in teaching in Bioethics? As a theoretical framework, the notion of expanded reason is used, understood as an overcoming of instrumental reason and that serves as a bridge between the experimental and the axiological. Thus, an exploration of the concept was carried out by means of a convenient sample of the
term interdiscipline, multidiscipline, science as they appear in various Master’s programs in Bioethics. The article is divided into three parts: a section where it compares different Spanish and Latin American programs to highlight the epistemological conception of Bioethics that they present. The following section studies the concept of interdiscipline based on what has been seen in the programs, combining the categories of prudence, council and wisdom. It closes with the proposals for better teaching in Bioethics teaching. The importance of dialogue between disciplines was concluded where the search for ethical meaning predominated in all ethical questions that arise in the classroom.
Downloads
PLUMX Metrics
Article Details
Medicina y Ética is distributed under a Creative Commons License Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional.
The author keeps the property rights with no restriction whatsoever and guarantees the magazine the right to be the first publication of the work. The author is free to deposit the published version in any other medium, such as an institutional archive or on his own website.
References
AGEJAS, J. La ética en la encrucijada. En: Hacia una razón ampliada: fundamentos de investigación. Madrid: Universidad Francisco de Vitoria; 2014.
BRUNET, J. ET AL. Enseñar bioética a estudiantes de medicina mediante el aprendizaje basado en problemas (ABP). En: Cuadernos de Bioética; 2015, XXVI (2).
CALDERÓN, D. Epistemología de la vida. En: Medicina y Ética; 2003, XIV (2), p. 193. CISAV. Justificación y programa de Maestría en Bioética. Querétaro: CISAV, Maestría en Bioética; 2018. Recuperado en: http://cisav.mx/cursos/maestria-en-bioetica/
COMISIÓN NACIONAL DE BIOÉTICA. Guía Nacional para la Integración y el funcionamiento de los Comités de ética de Investigación. 2005.
Recuperado en: http://www.conbioetica-mexico.salud.gob.mx/descargas/pdf/registrocomites/Guia_
CEI_paginada_con_forros.pdf https://doi.org/10.32800/abc.2019.42.0187
DELL’ORO, R. Más allá de la censura del sentido: reflexiones sobre el futuro de la bioética. En: Medicina y Ética; 2016, XXVII (3).
FUNDACIÓN UNIVERSITARIA INTERAMERICANA. Maestría en Bioética, 2019.
Recuperado en: https://www.funiber.org/maestria-en-bioetica
GÓMEZ, J. La enseñanza de la bioética en licenciatura: anotaciones sobre una experiencia docente. En: Revista Latinoamericana de Bioética; 2015, 1(28): 100-107. https://doi.org/10.18359/rlbi.526
GÓMEZ, J. Fundamento ético de las decisiones complejas del profesional de enfermería. En: Rev. Enferm. Inst. Mex. Seguro Soc.: 2015; 23(3): 197-202.
Recuperado en: http://revistaenfermeria.imss.gob.mx/editorial/index.php/revista_enfermeria/issue/view/4
GONZÁLEZ, A. Claves éticas para la Bioética. 3ª ed. Cuadernos de Bioética; 2001.
Recuperado en: http://aebioetica.org/revistas/2001/3/46/305.pdf
INSTITUTO DE INVESTIGACIONES EN BIOÉTICA. 2019.
Recuperado en: http://iib.edu.mx/programas/maestria-en-bioetica/#
KOTTOW, M. La enseñanza de una bioética proximal. En: Revista Latinoamericana de Bioética; 2015; 2(29): 14-25. https://doi.org/10.18359/rlbi.532
LLANO, C. Las formas actuales de la libertad. México: Trillas; 1995.
LUENGO, E. La transdisciplina y sus desafíos a la universidad. En: Interdisciplina y transdisciplina: aportes desde la investigación y la intervención social universitaria. Guadalajara, México: ITESO; 2012. https://doi.org/10.2307/j.ctvjk2twb.12
PASTOR, B. ¿Es posible una bioética basada en la evidencia experimental? En: Cuadernos de Bioética; 2013, XXIV/2ª.
SADA, D. Prólogo de Hacia una razón ampliada: fundamentos de investigación. Madrid: Universidad Francisco de Vitoria; 2014.
SIMÓN, R. Moral. Barcelona: Herder; 1987.
SGRECCIA, E. Manual de Bioética. Madrid: Biblioteca de Autores Cristianos; 2009.
SILEN, G. ET AL. Workplace distress and ethical dilemmas in neuroscience nursing. En: The Free Library. 01 August 2008-4 - August 2015. Recuperado en: http://www. thefreelibrary.com/Workplace distress and ethical dilemmas in neurosciencenursing.-a0183489363 https://doi.org/10.1097/01376517-200808000-00006
UNIVERSIDAD CATÓLICA DE VALENCIA VICENTE MÁRTIR. Máster Universitario en Bioética; 2018. Recuperado en: https://www.ucv.es/oferta-academica/postgrados/ciencias-de-la-salud/master-universitario-en-bioetica https://doi.org/10.28939/iam.debats.132-2.2
UNIVERSIDAD EL BOSQUE. Especialización en Bioética; 2008. Recuperado en: http://www.bioeticaunbosque.edu.co/Programas/especializacion_bioetica_plan.htm
UNIVERSIDAD EL BO SQUE, S.F. Doctorado en bioética.
Recuperado en: http://www.bioeticaunbosque.edu.co/Programas/plegabledoctoradobioetica.pdf
UNIVERSIDAD RAMON LULL. Máster Universitario en Bioética; 2019.
Recuperado en: http://www.ibbioetica.org/es/modules/tinycontent/index.php?id=8
UNIVERSIDADES DE LA LAGUNA Y LAS PALMAS DE GRAN CANARIA, S.F. Máster Interuniversitario en Bioética y Bioderecho. Recuperado en: http://www.ebioetica.es/
EBIOETICA/inicio.html https://doi.org/10.25145/b.emprendimientouni.2020