Different epistemological approaches in Master’s programs in Bioethics

Main Article Content

José Enrique Gómez Álvarez
https://orcid.org/0000-0002-8964-2207

Abstract

The work based on a random compilation of some Master’s programs offered in the Spanish language in Spain and Latin America, aims to show the plurality of presentations on Bioethics and, based on these findings, to rethink the concept of interdisciplinary for teaching purposes. The problem based on which we started was; what sense should be given to the expression interdiscipline when used in teaching in Bioethics? As a theoretical framework, the notion of expanded reason is used, understood as an overcoming of instrumental reason and that serves as a bridge between the experimental and the axiological. Thus, an exploration of the concept was carried out by means of a convenient sample of the
term interdiscipline, multidiscipline, science as they appear in various Master’s programs in Bioethics. The article is divided into three parts: a section where it compares different Spanish and Latin American programs to highlight the epistemological conception of Bioethics that they present. The following section studies the concept of interdiscipline based on what has been seen in the programs, combining the categories of prudence, council and wisdom. It closes with the proposals for better teaching in Bioethics teaching. The  importance of dialogue between disciplines was concluded where the search for ethical meaning predominated in all ethical questions that arise in the classroom.

Downloads

Download data is not yet available.

PLUMX Metrics

Article Details

How to Cite
Gómez Álvarez, J. E. (2020). Different epistemological approaches in Master’s programs in Bioethics. Revista De Medicina Y Ética, 31(3), 5547–5563. https://doi.org/10.36105/mye.2020v31n3.01
Section
Articles
Author Biography

José Enrique Gómez Álvarez, Centro de Investigación Social Avanzada

PHD Phylosophy. Universidad de Navarra

Professor. Center for Advanced Social Research, Querétaro, México

Professor. Universidad Panamericana, México

Academy Member  Mexican National Academy of Bioethics

 

References

ABEL, F., CAÑÓN, C. (EDS.). La mediación de la Filosofía en la construcción de la Bioética. Madrid: Universidad Pontificia de Comillas; 1993.
AGEJAS, J. La ética en la encrucijada. En: Hacia una razón ampliada: fundamentos de investigación. Madrid: Universidad Francisco de Vitoria; 2014.
BRUNET, J. ET AL. Enseñar bioética a estudiantes de medicina mediante el aprendizaje basado en problemas (ABP). En: Cuadernos de Bioética; 2015, XXVI (2).
CALDERÓN, D. Epistemología de la vida. En: Medicina y Ética; 2003, XIV (2), p. 193. CISAV. Justificación y programa de Maestría en Bioética. Querétaro: CISAV, Maestría en Bioética; 2018. Recuperado en: http://cisav.mx/cursos/maestria-en-bioetica/
COMISIÓN NACIONAL DE BIOÉTICA. Guía Nacional para la Integración y el funcionamiento de los Comités de ética de Investigación. 2005.
Recuperado en: http://www.conbioetica-mexico.salud.gob.mx/descargas/pdf/registrocomites/Guia_
CEI_paginada_con_forros.pdf https://doi.org/10.32800/abc.2019.42.0187
DELL’ORO, R. Más allá de la censura del sentido: reflexiones sobre el futuro de la bioética. En: Medicina y Ética; 2016, XXVII (3).
FUNDACIÓN UNIVERSITARIA INTERAMERICANA. Maestría en Bioética, 2019.
Recuperado en: https://www.funiber.org/maestria-en-bioetica
GÓMEZ, J. La enseñanza de la bioética en licenciatura: anotaciones sobre una experiencia docente. En: Revista Latinoamericana de Bioética; 2015, 1(28): 100-107. https://doi.org/10.18359/rlbi.526
GÓMEZ, J. Fundamento ético de las decisiones complejas del profesional de enfermería. En: Rev. Enferm. Inst. Mex. Seguro Soc.: 2015; 23(3): 197-202.
Recuperado en: http://revistaenfermeria.imss.gob.mx/editorial/index.php/revista_enfermeria/issue/view/4
GONZÁLEZ, A. Claves éticas para la Bioética. 3ª ed. Cuadernos de Bioética; 2001.
Recuperado en: http://aebioetica.org/revistas/2001/3/46/305.pdf
INSTITUTO DE INVESTIGACIONES EN BIOÉTICA. 2019.
Recuperado en: http://iib.edu.mx/programas/maestria-en-bioetica/#
KOTTOW, M. La enseñanza de una bioética proximal. En: Revista Latinoamericana de Bioética; 2015; 2(29): 14-25. https://doi.org/10.18359/rlbi.532
LLANO, C. Las formas actuales de la libertad. México: Trillas; 1995.
LUENGO, E. La transdisciplina y sus desafíos a la universidad. En: Interdisciplina y transdisciplina: aportes desde la investigación y la intervención social universitaria. Guadalajara, México: ITESO; 2012. https://doi.org/10.2307/j.ctvjk2twb.12
PASTOR, B. ¿Es posible una bioética basada en la evidencia experimental? En: Cuadernos de Bioética; 2013, XXIV/2ª.
SADA, D. Prólogo de Hacia una razón ampliada: fundamentos de investigación. Madrid: Universidad Francisco de Vitoria; 2014.
SIMÓN, R. Moral. Barcelona: Herder; 1987.
SGRECCIA, E. Manual de Bioética. Madrid: Biblioteca de Autores Cristianos; 2009.
SILEN, G. ET AL. Workplace distress and ethical dilemmas in neuroscience nursing. En: The Free Library. 01 August 2008-4 - August 2015. Recuperado en: http://www. thefreelibrary.com/Workplace distress and ethical dilemmas in neurosciencenursing.-a0183489363 https://doi.org/10.1097/01376517-200808000-00006
UNIVERSIDAD CATÓLICA DE VALENCIA VICENTE MÁRTIR. Máster Universitario en Bioética; 2018. Recuperado en: https://www.ucv.es/oferta-academica/postgrados/ciencias-de-la-salud/master-universitario-en-bioetica https://doi.org/10.28939/iam.debats.132-2.2
UNIVERSIDAD EL BOSQUE. Especialización en Bioética; 2008. Recuperado en: http://www.bioeticaunbosque.edu.co/Programas/especializacion_bioetica_plan.htm
UNIVERSIDAD EL BO SQUE, S.F. Doctorado en bioética.
Recuperado en: http://www.bioeticaunbosque.edu.co/Programas/plegabledoctoradobioetica.pdf
UNIVERSIDAD RAMON LULL. Máster Universitario en Bioética; 2019.
Recuperado en: http://www.ibbioetica.org/es/modules/tinycontent/index.php?id=8
UNIVERSIDADES DE LA LAGUNA Y LAS PALMAS DE GRAN CANARIA, S.F. Máster Interuniversitario en Bioética y Bioderecho. Recuperado en: http://www.ebioetica.es/
EBIOETICA/inicio.html https://doi.org/10.25145/b.emprendimientouni.2020