The entrepreneurship paradigm

Main Article Content

Cecilia Durán Mena

Abstract

Numerous investigations have raised the question about the reasons which motivate people to become entrepreneurs and start-up their own company. To address the phenomenon of entrepreneurship, distance must be taken; it is not enough to focus on the characteristics and behaviors of entrepreneurs individually, since there is no one universal set of applicable reasons for each and every case, but each person has its own reasons to add complexity that may change throughout their lives. The aim of this article is to reflect on the paradigm forged around the creation of enterprises in academic, government and social environments and the specific existing opportunities in the actors’ roles. An analysis of the challenge that universities, professional education institutions, governments — in three levels of management — and society as a whole must face to have a consistent and harmonious living that leads to the activation of the economy is presented.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Durán Mena, C. (2016). The entrepreneurship paradigm. The Anáhuac Journal, 16(2), Pág. 37. Retrieved from https://pruebapub.anahuac.mx/index.php/the_anahuac_journal/article/view/136
Section
Artículos
Author Biography

Cecilia Durán Mena

Cecilia Durán Mena nació en la Ciudad de México. Cursó estudios superiores en la Universidad Iberoamericana en la misma ciudad, obtuvo una beca de la Fundación Ortega y Gasset en Toledo, España, para hacer un posgrado en Estudios Económicos Internacionales; hizo una maestría en Administración en el Instituto Tecnológico Autónomo de México y estudios de posgrado en la Universidad de Georgetown, en Washington, D.C. Fue seleccionada por la revista Expansión en dos ocasiones entre el grupo de empresarias más exitosas de México. Tiene el grado de doctor en Creación Literaria, área novela, por el Centro de Estudios Casa Lamm. Es conferencista y capacitadora en temas de alta dirección. Colabora como columnista en varias revistas de negocios y culturales en México, Argentina, Brasil y en España. Escribe para Forbes, WSI, Correo, Siete días, Capital, La Redacción y El Mundo, entre otros. Es catedrática en temas de Alta Dirección en la Universidad Anáhuac del Sur, Universidad Panamericana, Universidad del Claustro de Sor Juana y catedrática emérita de la Universidad Humanitas de la Ciudad de México. Actualmente, es directora general de Mirra Consultores y editora general de la revista Pretextos literarios por escrito.